|
| کد مطلب: ۱۰۴۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد

دلیل این همه آشفتگی در جهان چیست؟

زمان‌هایی در زندگی همه‌ی ما وجود دارد که همه چیز آرام است و اتفاقات قابل پیش‌بینی هستند. اما جهان پیرامون ما همیشه مستعد بی‌ثباتی‌های متناوب با پیامدهای ویرانگر است که روی زندگی آرام ما هم تاثیر می‌گذارد.

دلیل این همه آشفتگی در جهان چیست؟
منبع: BBC |

سوالی که این روزها زیاد پرسیده می‌شود این است که آیا می‌توانیم این دوره‌های بی‌ثباتی و آشفتگی را پیشبینی کنیم؟ آیا می‌توانیم در آن پیش‌آمدها مداخله کنیم تا تاثیر کمتری روی زندگی‌مان بگذارند؟

در  این مطلب می‌خواهیم ببینیم چرا جهان در این روزها و سال‌ها این همه بی‌ثبات شده و هر روز با اتفاقات، اخبار و فجایع مختلفی دست به گریبان هستیم.

جهان آشفته‌ی ما و دلیل این آشفتگی

 

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های انسان گیر کردن در یک وضعیت خاص است که با ید برای بیرون رفتن از آن به دنبال راه حل بگردد. اگر نگاهی به اخبار و دنیای اطراف داشته باشیم می‌بینیم که انگار چیزی از بیرون تمام دنیا را برعکس کرده است. یک همه‌گیری جهانی همه چیز را تغییر می‌دهد، میلیون‌ها نفر می‌میرند و همه‌ی کشورها مجبور به قرنطینه‌ی مردم می‌شوند.

بلافاصله بعد از آن سر و کله‌ی بحران اقتصادی پیدا می‌شود. تورم افزایش پیدا می‌کند و رکود اقتصادی معیشت اغلب مردم را تعدید می‌کند. کشورها به یکدیگر حمله می‌کنند و جنگ‌ها روی زندگی همه‌ی مردم در تمام نقاط جهان تاثیر می‌گذارد. واقعا این همه نابسامانی چطور و از کجا روی زمین ظاهر شده است؟

مطمئنا یک دلیل کلی برای این همه فجایع پیش‌بینی نشده که هر روز با آن‌ها مواجه می‌شویم وجود دارد. در علوم فیزیکی، بیولوژیکی و اجتماعی به چنین شرایطی «سیستم‌های غیرخطی» گفته می‌شود. خاصیت سیستم‌های غیرخطی بی‌ثباتی متناوب است. یعنی پس از دوره‌های طولانی از اتفاقات کسل‌کننده و قابل پیش‌بینی، این سیستم‌ها ناگهان به شدت غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند و نوسانات شدیدی را ایجاد می‌کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین