|
| کد مطلب: ۹۵۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد

کیفیت هوا چه تاثیری بر کار کردن ما دارد

براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، هر سال آلودگی هوا منجر به مرگ زودرس بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر جهان به‌دلیل ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و سایر بیماری‌ها می‌شود.

کیفیت هوا چه تاثیری بر کار کردن ما دارد
منبع: دیجیاتو |

ریزگردها با قطر  ۲.۵ میکرون  می‌توانند تأثیر سویی بر زندگی ما داشته باشند. محققان مطالعات بسیاری در مورد تأثیر آلودگی هوا بر قدرت فکرکردن و قدرت‌های شناختی و ادراکی انسان انجام داده‌اند. در مطالعه اخیر، عملکرد ۱۲۱ شطرنج باز در سه تورنمنت هفت دور در آلمان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفت که شامل بیش از ۳۰ هزار حرکت بود. محققان از سه حسگر مختلف برای اندازه‌گیری دی‌اکسید کربن، غلظت PM2.5 و دما حین بازی استفاده کردند تا تأثیر عوامل بیرونی بر نحوه بازی شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار دهند. گفتنی است هر تورنمنت حدود هشت هفته طول می‌کشد و با این رویکرد، محققان می‌توانستند وضعیت بازی شرکت‌کنندگان را در شرایط آب‌وهوایی مختلف بررسی کنند.

در یکی از تمرین‌ها، محققان با استفاده از داده‌های ۲۰ سال بازی لیگ دسته اول  شطرنج  آلمان، تأثیر آلودگی هوا را بر برخی از قوی‌ترین بازیکنان تاریخ شطرنج مورد بررسی قرار دادند. نتایج بررسی آن‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند تأثیری منفی روی عملکرد مغز داشته باشد.

محققان دریافتند زمانی که آلودگی هوا بیشتر می‌شود، شطرنج‌بازان در شرایطی که با محدودیت زمانی مواجه هستند، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند.

ارسال نظر

پربازدیدترین