|
| کد مطلب: ۱۱۱۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد

"جنگل و دریا" دلیل ناشناخته ماندن آثار میراثی مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ اثر میراثی در این استان گفت : بدلیل ناشناخته ماندن این ظرفیت ها باعث شده تا مسافران اندکی از این آثار دیدن می کنند و بیشتر بازدیدها از جاذبه های طبیعی جنگل و دریا است.

"جنگل و دریا" دلیل ناشناخته ماندن آثار میراثی مازندران
منبع: ایرنا |

صادق برزگر روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی موزه ها و میراث فرهنگی افزود: مازندران برخوردار از میراث فرهنگی ملموس و غیر ملموس است که ناآشنایی همگانی در این بخش وجود دارد.

وی ادامه داد: در سفرهای میلیونی افراد به مازندران آنچنان که باید و شاید از میراث فرهنگی در شان و جایگاه این استان بازدید نمی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارداشت: باوجود پررنگ بودن جاذبه های میراثی و فرهنگی مازندران آنچنان مورد توجه و اقبال قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ اثر میراثی در استان داریم که از این تعداد ۷۷۷ ثبت ملی شده و در حوزه ثبت معنوی ۱۰۵ اثر ثبت شدند و ۴۶ اثر ثبت ملی منقول هستند.

"جنگل و دریا" دلیل ناشناخته ماندن آثار میراثی مازندران

برزگر گفت : ۲۹ موزه در مازندران وجود دارد که این بخش نیز جزو جاذبه های تاریخی استان به شمار می رود و از این تعداد هشت موزه وابسته به این اداره کل و پنج غیر وابسته و ۱۳ موزه خصوصی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: افرادی علاقمند به راه اندازی موزه در استان خواهیم داشت.

به گفته برزگر ۱۸ هزار قطعه و اثر فرهنگی در موزه ها قرار دارند و در حوزه بافت تاریخی نیز ۶ شهر و یک روستا در مازندران داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ادامه داد : هفت بنای تاریخی استان به بخش خصوصی با کارکرد فرهنگی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه سه پرونده ثبت جهانی راه آهن، عباس آباد بهشهر و بخش هایی از جنگل های هیزکانی در مازندران وجود دارد و افزود : حفاظت موثر و موفق آب میراث فرهنگی تنها در توان یک اداره نیست و که حمایت های دستگاههای مرتبط و اطلاع رسانی از سوی رسانه ها ضرورت دارد.

این مقام مسوول اضافه کرد : ۱۱ پژوهش باستانی در سال جاری در استان انجام شود و ۳۴ بنای میراثی مرمت خواهد شد.

به گفته برزگر طرح جامع عباس آباد بهشهر تدوین و ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به شعار جهانی امسال برای روز میراث فرهنگی «موزه ها، پایداری و حال خوب است» گفت: از ۲۳ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه، ۳۰ برنامه در مازندران به همین مناسبت اجرا می شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین