|
| کد مطلب: ۱۱۰۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد

با اجرای گل غلتان، ۱۵۰ نوزاد در شهر امیریه، به کار خود پایان داد

روز شنبه 16 اردیبهشت‌ماه 1402در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان که با استقبال بی‌نظیر مردم، گردشگران، علاقه‌مندان و مسئولین برگزار شد

با اجرای گل غلتان، ۱۵۰ نوزاد در شهر امیریه، به کار خود پایان داد

استان سمنان امیر کرم‌زاده روز شنبه 16 اردیبهشت‌ماه 1402در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان که با استقبال بی‌نظیر مردم، گردشگران، علاقه‌مندان و مسئولین برگزار شد وزنده نگه‌داشتن آئین معنوی گل غلتان نوزاد را امری ضروری دانست، افزود: کودکان خیروبرکت زندگی هستند و این آئین به‌سلامتی آن‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: در شهر تاریخی و کهن امیریه و منطقه امیرآباد، آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که شرایط را برای رشد و توسعه گردشگری فراهم کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان نیز به برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات با بیش از ۳۵ غرفه در حاشیه چهاردهمین جشنواره گل غلتان دامغان اشاره کرد و گفت: عرضه و فروش صنایع‌دستی و محصولات محلی در جشنواره‌ها، رونق اقتصادی منطقه و اشتغال پایدار روستایی را به دنبال خواهد داشت.

مجتبی اکبرپور بابیان اینکه چهاردهمین جشنواره گل غلتان امیریه، میزبان کودکان و گردشگرانی از استان‌های مختلف کشور بود، افزود: با هماهنگی به‌عمل‌آمده اجرای آئین گل غلتان تا پایان فصل برداشت گل در شهر امیریه ادامه خواهد داشت.

او گفت: برگزاری مسابقات متنوع، اجرای بازی‌های بومی و محلی و استندآپ کمدی، اجرای موسیقی محلی، بازدید از آثار تاریخی شهر امیریه و بازدید از کارگاه‌های کرباس‌بافی و گلاب‌گیری، از دیگر برنامه‌های اختتامیه این جشنواره بود.

جشنواره ملی و مذهبی گل‌غلتان یک آیین معنوی صدساله در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند.

آیین گل غلتان نوزاد دامغان در سال ۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین