|
| کد مطلب: ۱۰۸۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد

پرونده مرگ این نوزاد با «عذرخواهی» بسته می‌شود؟

گزارش و شرح حال جامعی درباره مرگ تلخ نوزادبا جزئیات تهیه و به پزشکی قانونی ارسال شده است.

پرونده مرگ این نوزاد با «عذرخواهی» بسته می‌شود؟

خبر تلخ جان باختن یک نوزاد در بیمارستان حضرت سجاد(ع) شهریار توجه افکارعمومی را برانگیخته است. البته اظهار نظرهای متفاوتی از سوی برخی افراد مطرح شده و می شود. اما سرانجام این پرونده چه خواهد شد؟

در تازه ترین اظهار نظر پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پرونده نوزاد نارسی که بنا به اعلام کادر درمان بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار فوت شده به دنیا آمده و پدر وی مدعی زنده بودن او بعد از تولد شده است، در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته تا وضعیت و علت دقیق مرگ نوزاد در بررسی های علمی روشن شود.

به گفته وی، گزارش و شرح حال جامعی با جزئیات تهیه و به پزشکی قانونی ارسال شده است.

پاک آیین افزود: تا اعلام پاسخ پزشکی قانونی، اظهارات گوناگون درباره وضعیت و علت فوت نوزاد، قطعیت و ارزش اثباتی ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین برکناری رییس بیمارستان امام سجاد(ع) را از اختیارات رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران خواند و گفت: این برکناری با حادثه بیمارستان امام سجاد( ع) مرتبط بوده، اما جنبه جزایی ندارد و از اختیارات رییس دانشگاه است.

پاک آیین افزود: چنانچه نظریه پزشکی قانونی ناظر به وقوع تخلف یا جرم از سوی هریک از عوامل بیمارستان امام سجاد( ع) باشد، رسیدگی قانونی لازم توسط مرجع ذی صلاح صورت خواهد گرفت.

در گزارشی در شرح این ماجرای تلخ آمده است:ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه روز پنجشنبه ۳۱ فرودین یک مادر ۲۵ ساله با بارداری حدود ۲۶ هفته و در اولین نوبت بارداری‌اش با درد زیر شکم به بیمارستان امام سجاد مراجعه می‌کند.

پس از انجام معاینات لازم و سونوگرافی، توصیه می‌شود که این مادر به بیمارستانی مجهزتر برای ادامه درمان مراجعه کند.

بیمار با رضایت شخصی، مرخص می‌شود و یک ساعت بعد به بیمارستانی در کرج می‌رود؛ این بار هم معاینات لازم و سونوگرافی انجام شده و عفونت ادراری تشخیص و مداوا صورت می‌گیرد.

پس از ترخیص بیمار به دلیل درد زیر شکم باز به درمانگاهی در ملارد مراجعه کرده و سرم تراپی انجام می‌شود.

مادر جوان ساعت ۴:۳۰ صبح به دلیل پارگی کیسه آب به بیمارستان امام سجاد(ع) مراجعه می کند و در ساعت ۵ صبح اول اردیبهشت به اتاق عمل می رود؛ نوزاد متولد شده اما ضربان و صدای قلب نداشت.

حدود یک ساعت نوزاد نارس که در واقع ۶ ماهه به دنیا آمده در کنار مادرش بوده اما چون علائم حیاتی نداشت به سردخانه منتقل می‌شود.

در ساعت ۱۶ همان روز پدر نوزاد به همراه مامور بیمارستان به سردخانه مراجعه و احساس می کند که پای کودک حرکت می کند. با اصرار وی و پیگیری برخی از نیروهای کادر درمان به سرعت نوزاد به بخش ویژه (NICU) منتقل می شود؛ درمان‌های لازم توسط متخصص اطفال و کادر درمان انجام می‌شود اما ضربان قلب ضعیف است و با درمان دارویی ضربان نوزاد به ۸۰ می‌رسد.

چهار بار احیای قلبی از ۱۶ تا ۳ صبح انجام می‌شود اما متاسفانه نوزاد ایست قلبی می‌کند و فوت نوزاد اعلام می‌شود.

البته برخی از مسئولان وزارت بهداشت و درمان گفته اند که قصور پزشکی هنوز اثبات نشده و باید از طریق مراجع قضایی پزشکی بررسی شود و پرونده هم اکنون در حال بررسی است.

گفتنی است رئیس بیمارستان به عنوان مسئول اصلی بیمارستان با توجه به شرایطی که اتفاق افتاده خود استعفا داده اما برکنار شده و اگر قصوری از پزشک و پرستار نیز باشد برخورد قانونی انجام خواهد شد.

ارسال نظر

پربازدیدترین