|
| کد مطلب: ۱۰۸۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد

راز یک عکس قدیمی؛ بیماری «هالوکس والگوس» در زمان قاجار! + تصویر

تصاویر به جا مانده از دوره قاجار نه تنها به ما اطلاعاتی از نحوه پوشش، آیین و رسوم و زندگی مردمان آن دوره می‌دهد که در مواردی که تصاویر با کیفیت بیشتری وجود دارد، حتی می‌شود از تصاویر به وضعیت سلامت و وجود بیماری‌های مختلف در مردمان آن دوره پی برد.

راز یک عکس قدیمی؛ بیماری «هالوکس والگوس» در زمان قاجار! + تصویر
منبع: فرارو |

شرایط کلی بهداشت عمومی در دوره قاجار به شدت ضعیف بود. بیماری‌های مختلفی رواج داشت و به دلیل موانع توسعه پزشکی نوین، اغلب یا تشخیص داده نمی‌شدند یا درمانی برایشان نبود یا در بهترین حالت با طب سنتی و مراجعه به رمال و فال‌گیر مراحل بهبودی را طی می‌کردند.

راز یک تصویر قدیمی؛ روزهایی که «مرض سالک» نشانه تهرانی بودن، بود!

در تصاویر به جا مانده از دوره قاجار، می‌شود تصاویری از بیماری‌های رایج آن دوره را دید. در یکی از تصاویری که آنتوان سوریوگین از چند پهلوان گرفته است، بیماری رایج دیگری نیز مشخص است که البته آن دوره نه کسی به آن اهمیت می‌داد و نه احتمالا درمانی برای آن وجود داشت. «هالوکس والگوس»؛ بیماری که باعث تغییر شکل انگشتان پا می‌شود. در تصویر این پهلوانان به وضوح دو نفر از آنها این بیماری را دارند. (در تصویر بالا با کادر سیاه رنگ مشخص شده است) که اغلب به خاطر استفاده از کفش نامناسب به وجود می‌آید و البته در مواردی ممکن است به دلیل دیابت رخ دهد. 

راز یک تصویر قدیمی؛ روزهایی که «مرض سالک» نشانه تهرانی بودن، بود!

تصویر کامل پهلوانان در دوره قاجار که توسط آنتوان سوریوگین برداشته شده است

ارسال نظر

پربازدیدترین