|
| کد مطلب: ۱۰۶۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد

سبک زندگی بدون زباله یعنی چه؟

سبک زندگی بدون زباله یا zero waste lifestyle اجرای مجموعه‌ای از راهکارهای متمرکز بر پیشگیری از تولید زباله است که باعث طراحی مجدد چرخه‌های عمر منابع و استفاده‌ی مجدد از آن‌ها می‌شود.

سبک زندگی بدون زباله یعنی چه؟

هدف از این سبک زندگی این است که هیچ زباله‌ای به محل دفن زباله، زباله‌سوز یا اقیانوس ارسال نشود. در حال حاضر، فقط ۹ درصد از زباله‌های پلاستیکی بازیافت می‌شوند. در سیستم زباله‌ی صفر، مواد تا زمانی که قابل مصرف بهینه باشند، دوباره استفاده می‌شوند.

سبک زندگی بدون زباله در تلاش است که این سیستم خطی را به یک سیستم دایره‌ای الهام گرفته شده از طبیعت تبدیل کند.

در واقع بدون زباله زندگی کردن یعنی تعریف دوباره‌ی سیستم. ما در حال حاضر در یک اقتصاد خطی زندگی می‌کنیم که منابع را از زمین می‌گیریم و پس از بهره‌برداری از آن‌ها، پسماند را در یک سوراخ غول‌پیکر در زمین دفن می‌کنیم.

در طبیعت هر منبع پس از استفاده، به چرخه‌ی طبیعی باز می‌گردد و دوباره استفاده می‌شود؛ در واقع هیچ زباله‌ای در طبیعت تولید نمی‌شود.

چرا باید کمتر زباله تولید کنیم؟

در سراسر جهان، میانگین زباله‌های تولید شده به ازای هر نفر در روز، ۰٫۷۴ کیلوگرم است؛ به طور کلی این بازه بین ۰٫۱۱ تا ۴٫۵۴ کیلوگرم متغیر است. از این حجم زباله‌ی تولید شده، درصد کمی به کارخانه‌های بازیافت صنعتی می‌روند، اما اکثر آن‌ها راهی محل‌های دفن زباله و اقیانوس‌ها می‌شوند. بسیاری از موادی که در نهایت به‌عنوان زباله شناخته می‌شوند، حاوی مواد سمی هستند که زندگی آبزیان و همینطور گیاهان و حیوانات در خشکی را به خطر می‌اندازند.

شیرابه‌ی سمی ناشی از تجزیه شدن زباله‌ها در محل‌های دفن زباله، یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی آب‌های زیر زمینی و هوای جو زمین است. همچنین وقتی مواد آلی مانند ضایعات مواد غذایی و مواد زائد سبز در محل دفن زباله قرار می‌گیرند، متراکم و پوشانده می‌شوند. این عمل اکسیژن را از بین می‌برد و باعث می‌شود این زباله‌ها در فرآیند بی‌هوازی تجزیه شوند. در نهایت این فرآیند باعث آزاد شدن گاز متان می‌شود؛ یک گاز گلخانه‌ای که ۲۵ برابر از دی‌اکسید‌کربن قوی‌تر است. پیامدهایی مثل گرمایش کره‌ی زمین و تغییرات آب‌وهوایی، تا حد زیادی به خاطر افزایش این گاز در جو زمین است. متان همچنین یک گاز قابل اشتعال است که در صورت تجمع زیاد، می‌تواند خطرناک باشد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین