|
| کد مطلب: ۱۰۵۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد

​آمار خودکشی در ایران بیشتر است یا کشورهای مرفه؟

خبر تلخ خودکشی "کیومرث پوراحمد" واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته و برخی از کاربران، شرایط کشور را عامل این اقدام تلخ دانستند؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی، ایران حتی در میان 100 کشور اول از لحاظ تعداد خودکشی حضور ندارد اما طبق آمارها، بزرگترین، ثروتمندترین و مرفه‌ترین اقتصادهای دنیا همچون آمریکا، آلمان، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی همچون نروژ، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس و سوئد جزو 100 کشور اول از لحاظ تعداد خودکشی و در رده‌های بسیار بالاتر از ایران ثبت شده‌اند.

​آمار خودکشی در ایران بیشتر است یا کشورهای مرفه؟
منبع: برنا |

 

 

خبر تلخ خودکشی کارگردان خاطره‌ساز ایران " کیومرث پوراحمد" واکنش های متفاوتی را در پی داشته است؛ از ابراز تاسف برای خالق "قصه‌های مجید" تا واکنش‌های سیاسی به این اتفاق تلخ و غمناک که با توجه به ابهام درمورد علت تصمیم پوراحمد برای خودکشی، برخی از کاربران، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را عامل این اقدام تلخ دانستند و از خودکشی این کارگردان برای مقاصد سیاسی خود استفاده کردند. 

خودکشی چهره‌های معروف، در دنیا و سایر کشورها سابقه طولانی دارد؛ افرادی همچون رابین ویلیامز بازیگر سرشناس هالیوود با دارایی 100 میلیارد دلاری، هیث لجر 29 ساله در اوج محبوبیت، ارنست همینگوی نویسنده سرشناس فرانسوی که کتاب "پیرمرد و دریا" او در آثار برتر جهانی قرار دارد، ویرجینا وولف نویسنده انگلیسی و آدولف مرکل مرد میلیارد دلاری آلمان، در اوج شهرت و ثروت مرگ خود را با خودکشی رقم زدند؛ به خوبی واضح است که همیشه وضعیت اقتصادی و سیاسی نمی‌تواند عامل خودکشی افراد و این انتخاب تلخ باشد. 

نرخ افسردگی یکی از عواملی است که اهمیت جدی دارد، اما عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از تحصیل، عملکرد، وضعیت جسمانی، سلامت و رفاه روانی، وضعیت اقتصادی، مبارزات مالی، عملکرد محل کار و رضایت کلی از زندگی.

بر اساس آمار مرکز اطلاعاتی "world population review" کشورهای با بالاترین میزان خودکشی (تعداد خودکشی در هر 100 هزار نفر) عبارتند از: لسوتو - 72.4، گویان - 40.3، اسواتینی - 29.4،  کره جنوبی - 28.6، کریباسی - 28.3، ایالات فدرال میکرونزی، 28.2، لیتوانی - 26.1،  سورینام - 25.4،  روسیه - 25.1، آفریقای جنوبی - 23.5 است. 

بلژیک به عنوان یکی از مهمترین کشورهای اروپایی با نرخ فوق العاده بالا، در رتبه یازدهم خودکشی قرار دارد. 

کره جنوبی؛ چهارمین رتبه خودکشی 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کره جنوبی چهارمین رتبه از لحاظ میزان خودکشی است؛ در این کشور نرخ خودکشی در میان سالمندان بالا است. "world population review" در گزارش خود می‌نویسد: بسیاری از سالمندان در کره جنوبی به دلیل عدم مراقبت از آنها و برای باری بر دوش خانواده نبودن دست به خودکشی می‌زنند؛ علاوه بر سالمندان، میزان خودکشی دانش‌آموزان بالاتر از حد متوسط است، که به دلیل ناکامی در موفقیت های تحصیلی یا ورود به دانشگاه اتفاق میفتد. 

یکی از رایج ترین روش های خودکشی در کره جنوبی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و پریدن از پل است؛ در سئول، پل ماپو به دلیل تعداد زیادی از مردم که از روی آن می پرند، لقب «پل مرگ» یا «پل خودکشی» را به خود اختصاص داده است، دولت کره جنوبی در حال تلاش برای مهار اپیدمی خودکشی است. این سازمان در تلاش است تا دسترسی به مراقبت های روانی را افزایش دهد. 

su1

خودکشی 532 هزار نفر در سومین اقتصاد جهان 

آمار خودکشی در کشور ژاپن 18.5 نفر از 100 هزار نفر است و سالانه تعداد 23 هزار و 532 نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که زنان در سنین 15 تا 34 سال آمار بیشتری را در این مورد ثبت کرده‌اند. احتمال خودکشی مردان ژاپنی به ویژه پس از طلاق، دو برابر بیشتر از همتایان زن خود است؛ از دست دادن شغل یکی دیگر از عوامل اصلی خودکشی مردان در این کشور است. 

جنگل آئوکیگاهارا، در پایه کوه فوجی ژاپن، کانونی برای خودکشی است، طوری که پلیس به طور منظم در این منطقه برای جلوگیری از خودکشی گشت می‌زند؛  سالانه صدها نفر برای پایان دادن به زندگی خود به این منطقه می‌روند. 

تاریکی طولانی سوئد قربانی می‌گیرد 

در سوئد 14.7 به ازای هر 100000 نفر خودکشی می‌کنند، از نظر تاریخی، سوئد دارای نرخ خودکشی بالایی است، زمستان های تاریک ( 20 ساعت تاریکی در هر روز یا بیشتر در برخی مناطق) باعث اختلال عاطفی فصلی (SAD) می شود که نوعی افسردگی است و با نرخ بالای خودکشی ارتباط دارد؛ خودکشی به کمک پزشک هنوز در سوئد غیرقانونی است اما در برخی موارد پذیرفته می شود.

هر11 دقیقه 1 نفر در آمریکا خودکشی می‌کند 

آژانس حفاظت از سلامت در آمریکا(CDC) در گزارش خود می‌نویسد: خودکشی با 45979 مرگ در سال 2020 علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است؛ یعنی در هر 11 دقیقه یک نفر خودکشی می‌کند.تعداد افرادی که به خودکشی فکر می کنند یا اقدام به خودکشی می کنند حتی بیشتر است. در سال 2020، حدود 12.2 میلیون بزرگسال آمریکایی به طور جدی به خودکشی فکر کردند، 3.2 میلیون برای اقدام به خودکشی برنامه ریزی کردند و 1.2 میلیون اقدام به خودکشی کردند.

در سال 2020، خودکشی در میان 9 علت اصلی مرگ و میر افراد 10 تا 64 ساله و دومین عامل مرگ و میر در افراد 10-14 و 25-34 ساله بوده است؛ این آژانس همچنین اعلام کرد که افراد با گرایش‌های جنسی دیگر در مقایسه با همسالان خود، درصد بیشتری از افکار و رفتارهای خودکشی دارند.

su4

فرانسه

بر اساس داده های رسمی اتحادیه ملی پیشگیری از خودکشی (UNPS) سالانه 9000 نفر در فرانسه خودکشی می کنند؛ فرانسه با ۲۵ خودکشی در روز، بالاتر از میانگین کشورهای اروپایی است و پس از کشورهای اروپای شرقی، فنلاند و بلژیک قرار دارد.

این اتحادیه ملی فرانسه دلیل میزان بالای اقدام به خودکشی در این کشور را وخامت وضعیت سلامت روانی جمعیت، در نتیجه بحران بهداشتی مداوم، همراه با وضعیت اجتماعی-اقتصادی نامطلوب بیان می‌کند؛ بر اساس آمار  این وخامت وضعیت سلامت روانی به ویژه در میان جوانان 18 تا 24 ساله، به ویژه در دوران COVID-19، فراگیرتر است؛ علاوه بر آن خشونت، اعم از فیزیکی، جنسی یا روانی، خطر خودکشی را در فرانسوی‌ها را به شدت افزایش داده است. 

در سال 2020، در یک جامعه آماری 100 هزار نفری از افراد 18 تا 85  ساله مورد بررسی قرار گرفتند، 4.2 درصد از افراد گفتند که در دوازده ماه گذشته به خودکشی فکر کرده‌اند. نرخ بستری شدن در بیمارستان برای اقدام به خودکشی برای زنان 1.4 برابر بیشتر از مردان است، اما میزان خودکشی در مردان تقریباً چهار برابر بیشتر از زنان در فرانسه است.

خودکشی و قوانین عجیب سوئیس 

طبق قوانین این کشور سازمانی به نام Dignitas  برای کمک به خودکشی، در سوئیس به صورت قانونی فعالیت می‌کند؛ در سال 2020 حدود 1300 نفر از طریق خودکشی در این کشور جان باختند؛ به طور کلی آمار خودکشی در این کشور 14.5 در 100هزار نفر است که با توجه به رفاه اقتصادی در این کشور آمار بالایی است. 

از نکات قابل توجه درخواست انگلیسی ها برای پایان دادن به زندگی خود از طریق سازمان Dignitas  است؛ طوری که نزدیک به 350 انگلیسی در سوئیس با کمک این سازمان به زندگی خود پایان داده اند. کسانی که همراه فرد برای خودکشی به سوئیس برود و در جریان این روند حضور داشته باشد، در صورت بازگشت به بریتانیا با خطر پیگرد قانونی و تا 14 سال زندان مواجه می شوند. 

su2

انگلستان 

جیمز تارکر رئیس بخش تجزیه و تحلیل در بخش رویدادهای سلامت و زندگی، دفتر آمار ملی دولت انگلستان در گزارشات خود ذکر کرده است که در سال 2021، 5583 مورد خودکشی در انگلستان و ولز ثبت شده است که معادل نرخ 10.7 مرگ در هر 100000 نفر است. در حالی که این میزان از نظر آماری به طور قابل توجهی بالاتر از میزان مرگ و میر در سال 2020 بود که 10.0 مرگ به ازای هر 100000 نفر بود. 

تارکر نیز در مورد میزان خودکشی میان زنان و مردان آورده است: حدود سه چهارم خودکشی ها در انگلیس توسط مردان اتفاق میفتد (4129 مرگ؛ 74.0%)،  و 5.5 در هر 100000 در این کشور مربوط به زنان ثبت شده است؛ در میان زنان، نرخ خودکشی در سنین خاص در سنین 45 تا 49 سال (7.8 مرگ در هر 100000) بالاترین میزان خودکشی بوده است ، در حالی که در میان مردان این میزان در افراد 50 تا 54 سال (22.7 مرگ در هر 100000) بالاتر بوده است.

طبق دفتر آمار ملی دولت انگلیس، لندن کمترین میزان خودکشی را در میان سایر مناطق انگلستان داشته است (6.6 مرگ در هر 100000 نفر)، و بالاترین نرخ در شمال شرق این کشور با 14.1 مرگ در هر 100،000 در سال 2021 ثبت شده است. 

su5

آمار خودکشی آلمان 3 برابر تعداد تلفات تصادف جاده

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در آلمان سالانه بیش از 700هزار نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست می دهند که حدود 470 نفر از این آمار مربوط به برلین است. داده های اداره آمار فدرال نشان می دهد که در سال 2019 بیش از 9000 خودکشی در آلمان ثبت شده است که در واقع این رقم تقریباً سه برابر تعداد تلفات تصادفات جاده ای است. 

همچنین بر اساس مرکز اطلاعات "world population review" در آخرین آمار، آلمان نرخ 12.3(در میان 100هزارنفر) خودکشی را ثبت کرده است

ارسال نظر

پربازدیدترین