|
| کد مطلب: ۱۰۴۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

نویسندگان فعال در سال 1401 چقدر درآمد داشتند؟

به طور میانگین در آمد یک نویسنده در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و با یک حساب سرانگشتی درآمد ماهیانه نیز برابر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، البته این عدد میانگین است و می‌تواند برای افراد مختلف باشد.

نویسندگان فعال در سال 1401 چقدر درآمد داشتند؟
منبع: فارس |

صنعت نشر در کشورمان صنعتی است با حجم اقتصادی بسیار بالا که در فضای هنر و فرهنگ هیچ‌کدام از صنایع مشابه این حجم اقتصادی را تجربه نکرده است.

مجموع قیمت‌های پشت جلد کتب سال ۱۴۰۱ بنا به آمار خانه کتاب و ادبیات ایران حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده است این درحالی است که حجم اقتصاد صنعت نشر در سال ۱۴۰۰ هفت هزار میلیارد تومان بود. همانطور که در گزارش قبلی گفتیم  به طور میانگین ۱۰ درصد از قیمت پشت جلد حق التألیف نویسنده است. یعنی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بابت تولید محتوا در حوزه نشر پرداخت شده است.

نویسندگان از حجم اقتصادی ۹ هزار میلیارد تومانی چه مقدار را به خود اختصاص می‌دهند؟ حدود ۱۰ درصد. حال می‌پرسید چرا ۱۰ درصد؟ چون درصدی که مؤلف از انتشار کتابش دریافت می‌کند از ۹ تا ۱۳ درصد متفاوت است و ما عددی که بیش‌تر رد و بدل می‌شود را انتخاب کرده‌ایم.

۵۴ هزار نویسنده در سال ۱۴۰۱ اثر تولید کردند

 تعداد پدیدآوران سال ۱۴۰۱ نیزبنا به آماری که خانه کتاب و ادبیات به خبرنگار فرهنگی فارس داده حدود ۵۴ هزار نفر بوده اند. یعنی در سال گذشته حدود ۵۴ هزار نویسنده اثر تولید کرده‌اند. حال اگر بخواهیم بدانیم که درآمد یک نویسنده که باید خود را در تولید محتوا درگیر کند تا بتواند از پایه صنعت نشر را تکان بدهد چقدر خواهد بود؟

به طور میانگین در آمد یک نویسنده در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و با یک حساب سرانگشتی  درآمد ماهیانه نیز برابر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار  تومان است، البته این عدد میانگین است و می‌تواند برای افراد، مختلف باشد.

این درصورتی است که در سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان بود با یک حساب سرانگشتی خواهیم فهمید که درآمد نویسنده از تولید اثری در طول یک سال از حداقل درآمد یک کارگر هم پائین‌تر است.

همین امر عاملی می‌شود تا نویسنده برای گذران معیشت خود به تولید حداکثری روی آورد و نگاه فرعی به محتوا داشته باشد و یا اینکه نویسندگی را به عنوان شغل دوم خود محسوب کند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین