|
| کد مطلب: ۱۰۵۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد

طبیعت‌گردی چه فوایدی دارد؟

بخشی از فواید طبیعت‌گردی ناشی از این است که افراد در طبعیت از نظر فیزیک فعال‌تر می‌شوند. با این حال، تحقیقات نشان داده است حتی نشستن و حضور در طبیعت بدون هیچ فعالیت خاصی هم می‌تواند سلامتی را بهبود دهد.

طبیعت‌گردی چه فوایدی  دارد؟

هاسباک می‌گوید حضور در طبیعت همچنین فرصتی برای استراحت در میان ساعت‌های خسته کننده‌ای است که تمام تمرکزمان را روی کار، صفحه مانیتور یا رانندگی گذاشته‌ایم و ذهن خود را با «توجه جهت‌دار» (directed attention) خسته کرده‌ایم. به گفته‌ی او «وقتی افراد با رفتن به طبیعت، وقفه‌ای بین این توجه جهت‌دار ایجاد می‌کنند، به توجه آزاد و غیر ارادی (involuntary attention) تمایل پیدا خواهند کرد. این رها شدن ذهن در ترمیم قوای فکری و بازگشتن به محیط کار به فرد کمک می‌کند.»

با این حال، فقط زمانی فواید طبیعت خود را نشان می‌دهند که موبایل را کنار بگذارید و تمام حواس خود را به طبیعت بدهید؛ خواه این طبیعت منظره‌ی نفس‌گیری از یک دره باشد یا یک درخت در نزدیکی محل زندگی شما.

موتنتو-اسمال می‌گوید «اگر به شیوه‌ای آگاهانه و با تفکر با درختی در پیاده‌رو ارتباط برقرار کنید، برای مثال چند نفس عمیق بکشید و حضور در سایه‌ی درخت را درک کنید، این ارتباط برای شما فایده‌ی بسیار بیشتری خواهد داشت.»

حتی ممکن است دلایل باستانی‌تری برای قدرت شفادهندگی طبیعت وجود داشته باشد. با توجه به این که اجداد ما میلیون‌ها سال را در فضای آزاد گذرانده‌اند، این که الان بیشتر زمان خود را در فضای بسته سپری می‌کنیم یا به کامپیوتر و گوشی موبایل خود چشم می‌دوزیم، فعالیت‌های جدیدی برای انسان‌ها محسوب می‌شوند.

ما با طبیعت تکامل یافته‌ایم و جزوی از طبیعت هستیم و قاعدتا باید هنگامی که نزدیک طبیعت هستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین