|
| کد مطلب: ۱۰۳۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد

روش پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ های کودک

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها و غذا بعد از خوردن روی دندان‌ها می‌مانند و شسته نمی‌شوند. اسید روی دندان جمع شده و مینای دندان را نرم می‌کند تا جایی که حفره یا پوسیدگی ایجاد می‌شود.

روش پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ های کودک
منبع: تبیان |

عادت‌های بهداشت دهان و دندان را زودتر شروع کنید. به بچه‌‌های خردسال یاد بدهید حداقل روزی دو بار مسواک بزنند و به طور مرتب نخ دندان بکشند.
. فلوراید تراپی کنید. استفادهٔ منظم از فلوراید، مینای دندان را مقاوم می‌کند و باعث می‌شود اسید نتواند به دندان نفوذ کند. دندانپزشک کودک به شما توضیح خواهد داد کودک هر چند وقت نیاز به فلوراید تراپی دارد. بیشتر خمیردندان‌ها فلوراید دارند؛ اما برای محافظت کامل از دندان‌ها کافی نیستند. یادتان باشد که فلوراید زیاد می‌تواند دندان را بدرنگ کند.

مصرف بعضی از غذاها را محدود یا کم کنید. غذاهای شیرین و آبمیوه‌ها و شکلات و آب‌نبات (خصوصاً آب‌نبات‌های آدامسی، پاستیل‌های ویتامینی و تافی‌ها) می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند و باعث پوسیدگی شوند. اگر کودکتان این خوراکی‌ها را می‌خورد حتماً به او یاد بدهید بعد از هر بار خوردن، فوراً دهانش را بشوید یا مسواک بزند. در مورد شربت‌های دارویی نیز همین‌طور.
. با درآمدن دندان‌های دائمی کودک، دندانپزشک می‌تواند با فیشور سیلانت یا شیارپوشی دندان‌های عقبی که بیشترین نقش را در جویدن دارند از آنها محافظت نماید. این پوشش محافظ اجازهٔ نشست باکتری‌ها روی شیارهای دندان‌های آسیاب را نمی‌دهد. اما یادتان باشد و به کودک هم بگویید که فیشور سیلانت جایگزین خوب و مرتب مسواک‌زدن نمی‌شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین