|
| کد مطلب: ۱۰۱۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

۶ کتاب درباره مولانا که هر ایرانی باید آنها را بخواند

مولانا جلال‌الدین بلخی را می‌توان نامدارترین شاعر فارسی زبان دانست. برخی او را همپای شکسپیر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس انگلیسی می‌‌دانند و بسیاری این شاعر ایرانی را بالاتر از دیگر شاعران و نویسندگان در جهان می‌شمارند.

۶ کتاب درباره مولانا که هر ایرانی باید آنها را بخواند

 شهرت مولانا سال‌هاست که تنها محدود به زبان فارسی نیست و محبوبیتش مرزها را رد کرده و با نام «رومی» در سراسر دنیا شناخته می‌شود. حالا دیگر کتاب‌هایی که دربا‌ره‌ مولانا و عرفانش نوشته شده‌اند، اهمیتی برابر با آثار خود او دارند.

ترجمه‌ی کتاب‌های مولانا به ترکی در همان سده‌های اولیه بعد از مرگ شاعر انجام شد. اما غربی‌ها در اواسط قرن نوزدهم، رومی را کشف کردند. اولین ترجمه‌ از کتاب شعر مولانا به انگلیسی در امریکا، توسط رالف والدو امرسن و در سال ۱۸۶۷ صورت گرفت اما توجه چندانی را به خود جلب نکرد. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ هم اشخاصی چون رابرت دانکن، دانیل لایبرت و دیوید مارتین دست به ترجمه آثار شاعر ایرانی زدند. در میان این افراد، اثر رابرت دانکن از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شد و پای رومی را به محافل ادبی غربی باز کرد.

 

در سال ۲۰۰۷ و به پیشنهاد ترکیه، یونسکو این سال را به نام مولانا نام‌گذاری کرد. با باز شدن پای اشعار عرفانی مولانا به غرب بازار انتشار آثاری برای تفسیر کتاب‌های مولانا و معرفی او داغ شد. این موج در ایران، با شدت بیشتری شکل گرفت و خوانندگان بسیاری هم پیدا کرد. در ادامه به معرفی ۶ کتاب درباره مولانا پرداخته‌ایم که از نمونه‌های برجسته‌تر به حساب می‌آیند.

۱) پله‌پله تا ملاقات خدا

۲) عارف جان‌سوخته

۳) ملت عشق

۴) در جستجوی مولانا

۵) به‌دنبال مولانا

۶) کیمیا خاتون

ارسال نظر

پربازدیدترین