|
| کد مطلب: ۹۹۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد

گز پرواز کرد!

مهمترین عوامل در تعیین قیمت گز ، پسته و گزانگبین است . گزانگبین همان شیره گران قیمتی است که با زحمت از درخچه های گون به دست می آید و امروزه بسیار گران و کمیاب شده است .

گز  پرواز کرد!
منبع: همشهری آنلاین |

 

حاج احمد طهماسبی از پیشکسوت های صنعت گز اصفهان و موسس گز شاهکار ، دلیل  این افزایش قیمت ها را  بالا رفتن قیمت پسته میداند . حاج احمد که ۶۰ سال از عمر ۷۵ ساله خود را در تولید گز صرف کرده است، اینگونه روایت میکند : من با ۶۰ سال سابقه تولید گز ، هیچ وقت حتی در دوره جنگ تحمیلی این مقدار گرانی را ندیده بودم . مغز پسته کیلویی ۱ میلیون تومان شده و واقعا مردم توان خرید گز ندارند . با این حال سعی میکنم هرچقدر هم گران شود از کیفیت کم نکنم . مثال این اتفاق در قحطی دوره قاجار آمد ، آن زمان ، یک عده بجای پسته از باقالا استفاده میکردند ، اما بودند کسانی مثل میرزا حسین کرمانی که با انصاف خود، اصالت گز اصفهان را حفظ کرده بود و گز خوب دست مردم میدادند . الان در نقطه بدی در تاریخ گز اصفهان ایستادیم . از ۳۰۰ کارگاه گز سازی در ایران بیش از نیمی ورشکسته شده و بقیه هم از وضع فروش خود ناراضی هستند . در این زمان مردم عزیز آگاه باشند ، بخاطر کمی قیمت پایین تر، گزی با درصد غیر واقعی یا با باقالا بجای پسته تهیه نکنند . در این بین فقط از برند های شناخته شده و قدیمی گز  ، خرید کنید .

مهمترین عامل در تعیین قیمت گز

مهمترین عوامل در تعیین قیمت گز ، پسته و گزانگبین است . گزانگبین همان شیره گران قیمتی است که با زحمت از درخچه های گون به دست می آید و امروزه بسیار گران و کمیاب شده است . گزانگبین فقط در گز های لوکس و گران قیمت مثل گز ۴۳ درصد وجود دارد و گز های ارزان تر فقط شکر و کمی عسل دارند . اما از بین پسته و گزانگبین ، پسته مهم تر است . امروز که ۷ اسفند ۱۴۰۱ است هر کیلو مغز پسته استریل کیلویی یک میلیون و صد هزار تومان به فروش میرسد . پس توجه کنید گاها با یک حساب سر انگشتی میتوانید فقط قیمت پسته گز را حساب کنید . مثلا گز ۲۸ درصد پسته در هر کیلو ۲۸۰ گرم پسته دارد و به غیر از بقیه مواد تشکیل دهنده ، فقط قیمت پسته آن ۳۰۸ هزار تومان است . پس اگر گز ۲۸ درصد با قیمت کمتر از این مبلغ پیدا کردید در تقلب آن شک نکنید .

قیمت انواع گز :

معیار قیمت گز اصفهان ، بسته های ۴۰۰ گرمی است . این قیمت ها به نسبت نوع شیرین کننده که عسل یا شکر باشد، متفاوت است . همچنین در گزهای با مغز ۳۸ درصد به بالا هر مقدار گزانگبین یا ترنجبین بیشتری استفاده شود ، قیمت بالاتری دارد برای همین بازه قیمت بیشتری دارند .

 گز ۱۸ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمتی حدود ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان

گز ۲۸ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمتی حدود ۲۰۰-۲۴۰ هزار تومان

گز ۳۳ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمتی حدود ۲۳۰-۲۶۰ هزار تومان

گز ۳۸ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمت حدود ۲۶۰-۳۱۰ هزار تومان

گز ۴۲ درصد پسته ویژه ۴۰۰ گرم قیمت حدود ۲۹۰-۳۵۰ هزارتومان 

برای خرید مطمئن گز سعی کنید از برند های معتبر گز اصفهان خرید کنید یا اگر مایل به خرید گز تازه هستید از وبسایت رسمی برند های بزرگ و مستقیم از کارخانه ، خرید شب عید خود را انجام دهید . 

تقلب های گز :

از جمله خطا هایی که در تولید گز اتفاق می افتد، خطای  وزن خالص است. وزن بسته ها باید به صورت خالص نوشته شود و نه وزن جعبه ، مثلا بعضی افراد بجای ۴۰۰ گرم روی جعبه مینویسند ۵۰۰ گرم که وزن کل جعبه است . و شما هم ممکن است به هوای وزن بیشتر خرید اشتباهی انجام دهید .

خطای دوم درصد مغز است ، درصد مغز به میزان مغز به وزن کل است . مثلا اگر پاتیل ما ۱۲۰ کیلو وزن دارد ، باید ۳۴ کیلو پسته استفاده شود تا گز ۲۸ درصد به وجود آید . اما برخی ، وزن مواد را ۱۰۰ کیلو اضافه میکنند و در اخر ۲۸ کیلو مغز میریزند . از لحاظ فنی این گز ۲۲ درصد است و درصد مغز درستی ندارد.


 

ارسال نظر

پربازدیدترین