|
| کد مطلب: ۹۹۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

اینکه مسئولان با لحنی از سرعت پیشرفت کشور سخن بگویند که انگار مطلع نیستند در کشور چه اتفاقی رخ داده باعث تشدید عصبانیت جامعه می‌شود

رویکرد شعارگونه اگر با اقدامات عینی و ملموس همراه شود می‌تواند تاثیر خوبی بر افزایش امید جامعه داشته باشد اما باید توجه داشت که شعار بدون خروجی درنهایت افکار عمومی را هم نسبت به آینده و هم نسبت به راهبردهای مسئولان دچار نگرانی و بی‌اعتمادی می‌کند و درصورت بروز این بی‌اعتمادی دولت برای پیشبرد سیاست‌های خود کار سختی در جلب همراهی افکارعمومی خواهد داشت.

 اینکه مسئولان با لحنی از سرعت پیشرفت کشور سخن بگویند که انگار مطلع نیستند در کشور چه اتفاقی رخ داده باعث تشدید عصبانیت جامعه می‌شود
منبع: روزنامه فرهیختگان |

روزنامه فرهیختگان در گزارشی مفصل با اشاره رئیس‌جمهوری صبح پنجشنبه در سومین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت با استقبال غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه بوشهر و احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر از طریق فرودگاه خلیج‌فارس عسلویه به‌منظور سفری دو‌روزه و برای بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و چند طرح توسعه‌ای صنعت‌نفت وارد استان بوشهر شد. براساس تقویم سفرهای استانی ششمین استان مقصد در دور دوم سفرهای هیات‌دولت استان بوشهر بوده اما با توجه به برتری استان در تحقق مصوبه‌های نخست، وصول تخصیص‌ها و منابع مصوب در سفرهای استانی و اجرای پروژه‌های مهم با جمع‌بندی نهاد ریاست‌جمهوری، بوشهر به‌عنوان سومین مقصد دومین دور سفرهای استانی دولت مشخص شده است. به گفته محمدی‌زاده گزارش مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری از روند اجرای پروژه‌های در دست اجرا موجب شد برای سفر دوم و در راستای پرداخت اعتبارات بیشتر به استان مصوبه‌های جدیدی برای استان بوشهر داشته باشیم. رئیس‌جمهور در این سفر 2‌روزه علاوه‌بر 3 دیدار مردمی، 3 افتتاح پروژه و 3 جلسه کاری در جشن ازدواج آسان استان بوشهر نیز حضور یافت. برنامه‌های افتتاحی طرح‌های عمرانی و اقتصادی سفر رئیس‌جمهور با افتتاح ۱۲ پروژه وزارت نیرو از مرکز استان آغاز شد. مطابق آنچه استاندار بوشهر گفته است ارزش ریالی این پروژه‌ها به قیمت روز ۱۰ هزار میلیارد تومان است. محمدی‌زاده همچنین با بیان اینکه بیشتر پروژه‌های وزارت نیرو در حوزه آب است، اظهار داشت: «طی ۱۱ سال گذشته ۱۰۵ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر اجرا و تکمیل شده و در مدت یک سال گذشته نیز ۱۲۵هزار مترمکعب ظرفیت جدید در زمینه تاسیس آب‌شیرین‌کن در دست اجرا قرار گرفته است که از این میزان ۷۰ هزار مترمکعب مربوط به سازمان انرژی اتمی است.» در ادامه مهم‌ترین دستاوردهای سفر هیات‌دولت به استان به بوشهر مورد بررسی قرار گرفته است. 

یک دستاورد بزرگ برای ایران در فاز 14 پارس جنوبی

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی صبح روز پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، جواد اوجی وزیر نفت و جمعی از مقام‌های کشوری و استان بوشهر، به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد. سکوهای این فاز پیش‌تر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ همزمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عملیاتی شدند. طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد. هم‌اکنون ظرفیت تولید گاز میدان پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است و در روز‌های سرد سال نیز مصرف بخش خانگی و تجاری به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز هم رسیده است، همین آمار حاکی از نقش مهم پارس جنوبی در تولید گاز ایران است. میدان گازی پارس جنوبی میدان مشترک گازی میان ایران و قطر است، بنابراین هر چه تولید از فاز‌های پارس جنوبی زودتر شروع شود به همان میزان به نفع ایران است و ورود این میزان گاز به شبکه سراسری سبب پایداری تولید گاز و افزایش رفاه شهروندان در بخش خانگی و صنعتی می‌شود. با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با ۵.۲ میلیارد دلار بود. این فاز که ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی نیز لقب گرفت با استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست. اجرای بخش پالایشگاهی فاز ۱۴ همزمان با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران آغاز شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت شرکای خارجی از ارائه خدمات خودداری کردند، با این حال پالایشگاه فاز ۱۴ بدون حضور شرکت‌های خارجی و با استفاده از توان فنی و تخصصی نیرو‌های ایرانی تکمیل شد. در بحث ساخت تجهیزات سهم بخش داخل حدود ۷۰ درصد است که یک رکورد در ساخت پالایشگاه‌های پارس جنوبی به شمار می‌رود. شرکت‌های خارجی که برخی از تجهیزات پالایشگاه از آنها خریداری شده بود و براساس قرارداد باید مسئولیت راه‌اندازی تجهیز را به‌عهده می‌گرفتند و هنگام راه‌اندازی در کنار نیرو‌های ایرانی حاضر می‌شدند به دلیل تحریم‌ها از اجرای این قسمت از قرارداد خودداری کردند و در نتیجه پروژه با اتکا به توان شرکت‌های دانش‌بنیان تکمیل شد.

تامین آب 50 درصد مردم ‌با آب‌شیرین‌کن‌

ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر تا قبل از استقرار دولت سیزدهم شامل سه سایت با ظرفیت 35 هزار مترمکعب در روز بوده است. این ظرفیت با توجه به بهره‌برداری از دو پروژه آب‌شیرین‌کن بوشهر و دشتستان در سفر رئیس‌جمهور در مجموع به 9 سایت با ظرفیت 92 هزار مترمکعب رسیده است. این دو پروژه آب‌شیرین‌کن، آب را با آب طبیعی ترکیب و آب مورد نیاز جمعیتی حدود 250 هزار نفر را تامین می‌کنند. 

طی ۱۱ سال گذشته چندین پروژه آب شیرین کن به ظرفیت ۱۰۵ هزار متر مکعب در استان بوشهر و نیز در مدت یک سال گذشته نیز ساخت ۱۲۵هزار مترمکعب آب شیرین کن در استان در دست اجرا  قرار گرفته که ۷۰ هزار مترمکعب آن مربوط به سازمان انرژی اتمی است.مجموع پروژه‌های احداث‌شده و در دست احداث افق توسعه ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های این استان را به 242 هزار مترمکعب می‌رساند که می‌تواند 50 درصد نیاز آبی استان را تامین کند.

2 سد در استان بوشهر آبگیری شد

صبح روز جمعه 12 اسفند و در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر، دو سد باغان شهرستان جم و اخند در شهرستان عسلویه پس از ارائه گزارش وزیر نیرو، با دستور ابراهیم رئیسی به‌طور رسمی آبگیری شد. سد باغان یکی از معدود پروژه‌های فاینانس خارجی در حوزه تامین آب است که با اعتباری معادل 333 میلیون یوان به مرحله آبگیری رسیده است. این سد با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب، تامین آب در دو شهرستان را بر عهده دارد به‌نحوی که آب شرب در بخش ریز و انارستان شهرستان جم، آب صنعت در شهرستان جم و بخشی از حقابه‌های کشاورزی پایین‌دست در شهرستان دشتی را تامین خواهد کرد. کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی، احیای دشت‌های جم و ریز، بهبود وضعیت کشاورزی و افزایش منابع تولید آب در استان بوشهر از دیگر اهداف این پروژه است. این سد از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع 56 متر و طول تاج 311 متر است که آب قابل برنامه‌ریزی آن سالانه 16 میلیون مترمکعب خواهد بود و در افق پیش‌بینی شده طرح، آب شرب پایداری برای بیش از 17 هزار نفر از مردم بخش ریز و انارستان شهرستان جم را فراهم می‌کند. از سوی دیگر با تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، به‌ویژه صنعت نفت و گاز که هم‌اکنون از طریق آب زیرزمینی انجام می‌شود، آبخوان‌های دشت‌های جم و ریز احیا خواهد شد. از دیگر اهداف این طرح می‌توان به تامین آب پایدار برای حقابه بران پایین‌دست سد باغان که در ال حاضر از طریق سیلاب‌های فصلی و قنات‌های رو به خشکی تامین می‌شود، اشاره کرد. سد اخند دیگر پروژه آماده آبگیری در سفر ریاست‌جمهوری است که به عنوان نخستین سد مخزنی شهرستان عسلویه در حوزه روستای اخند درحال ساخت است. سد اخند با حجم مخزن 2 میلیون مترمکعب با هدف تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه اخند و جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت‌ها و تاسیسات نفت و گاز ساخته می‌شود. این سد از نوع بتنی وزنی، با حجم بدنه 45 هزار متر مکعب و طول تاج 113 متر است. میزان سرمایه‌گذاری در این سد 700 میلیارد ریال است و با آغاز آبگیری آن تامین آب شرب روستاهای اطراف از مخزن این سد امکان‌پذیر خواهد بود. با آبگیری سدهای اخند و باغان، مراحل اصلی ساخت سد و امکان ذخیره‌سازی آب در مخزن آن فراهم شده و با تکمیل اجزای پایانی سد از جمله حوضچه آرامش، شیرآلات، جاده دسترسی و ساختمان کنترل، پروژه آماده بهره‌برداری کامل خواهد بود.

طرح‌های تامین و انتقال برق و انرژی در استان بوشهر 

با دستور رئیس‌جمهوری در استان بوشهر  6 طرح کلان تامین و انتقال برق به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در طرح‌های افتتاحی سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان بوشهر را 685 میلیارد تومان اعلام کرد. با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت توسعه و احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است دولت سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های نوین را با تامین زمین مورد حمایت قرار داده و بخش خصوصی با بهره‌مندی از همین حمایت‌ها  اقدام به احداث دو نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی در شهرستان دشتی کرده است. احداث پست 63.20 کیلوولت ماهینی و احداث خط 66 کیلوولت میاندشت – رودحله،  افزایش ظرفیت و توسعه کلیدخانه پست ساحل بوشهر، افزایش ظرفیت خط 66 کیلوولت برازجان 230 – برازجان 3، افزایش ظرفیت خط میاندشت – آبپخش، برق‌رسانی به پروژه‌های مسکن مهر استان بوشهر و برق‌رسانی به جزیره فارسی از دیگر طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در این سفر افتتاح شد. جزیره فارسی یکی از جزیره‌های مهم و استراتژیک استان بوشهر در خلیج‌فارس و دورترین جزیره ایران است که در اطراف آن تاسیسات نفتی قرار دارند. این جزیره افزون بر اهمیت سیاسی، اقتصادی و موقعیت گردشگری دریایی دارای اهمیت نظامی نیز است. در این راستا و در جهت ساماندهی توسعه و بهسازی شبکه روشنایی جزیره فارسی اقدام به احداث حدود 4600 متر شبکه فشار ضعیف زمینی و 104 اصله پایه تلسکوپی 9 متری و 4 اصله برج نوری روشنایی 20 متری و نیز نصب ژنراتور شده است. شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در جهت برق‌رسانی به متقاضیان مسکن مهر بوشهر، عالیشهر و برازجان اقدام به احداث 1323 متر شبکه فشار ضعیف هوایی، 402 متر شبکه فشار متوسط هوایی، 749 متر شبکه فشار ضعیف زمینی، 3798 متر شبکه فشار متوسط زمینی، 2000 متر شبکه روشنایی و 9 پست هوایی کرده است. همچنین پایش و کنترل 6 ایستگاه فشار قوی در مراکز دیسپاچینگ برق منطقه‌ای (تهیه، نصب و راه‌اندازی کلیه تجهیزات مخابراتی و اسکادا) و برق‌رسانی، توسعه، بازسازی و بهینه‌سازی شامل تهیه و تامین مصالح، حمل، ساخت، نصب  و احداث شبکه و تاسیسات جهت بهسازی پروژه برق در راستای خدمت‌رسانی به متقاضیان برق و همچنین توسعه و بهسازی و تامین برق پایدار و مطمئن در حوزه‌های مناطق مختلف شهری و روستایی استان بوشهر صورت گرفت. با افتتاح مرکز دیسپاچینگ بوشهر، امکان اتصال 500 پایانه راه دور و ارتباط با مرکز بالادست و پایین‌دست از طریق پروتکل‌های استاندارد فراهم شد. در این مرکز، نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آموزشی و مدیریت انرژی به کار گرفته شده و با بهره‌برداری از آن قابلیت پردازش 300 هزار نقطه به‌طور همزمان میسر شده است. این سیستم جهت انتقال دیتای ایستگاه‌ها به مراکز کنترل از تجهیزات مخابراتی فیبر نوری و کانال‌های آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌کند و امنیت شبکه آن به تایید رسیده است. همچنین در سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر عملیات احداث طرح‌ها و پروژه‌هایی چون «ورود و خروج خط 230 کیلوولت چغادک – بوشهر در پست صنعت»، «پست منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر (دیلم)»، «خط 230 کیلوولت دومداره منطقه ویژه شمال بوشهر» و «برق‌رسانی، توسعه، بازسازی و بهینه‌سازی شامل تهیه و تامین مصالح، حمل، ساخت، نصب و احداث شبکه و تاسیسات جهت بهسازی پروژه برق» آغاز شد.

بهره‌برداری از ۲۱۰۰ واحد مسکونی

افتتاح پروژه‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی از دیگر برنامه‌های مهم سفر ۲ روزه رئیس جمهور به استان بوشهر بود. همزمان با حضور رئیس‌جمهور در شهر خورموج ۲هزار و یکصد واحد مسکونی شامل یک‌هزار و ۷۰۰ واحد روستایی و۸۲ واحد شهری به بهره‌برداری رسید. علاوه بر این چندین پروژه‌ نیز با حضور وزیران و سایر اعضای هیات دولت در سفرهای شهرستانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که بهره‌برداری از ۴۰ واحد درمانگاهی با حضور بخش خصوصی، بیمارستان عالی‌شهر و کاکی از جمله این پروژه‌ها بود. درحال حاضر استان بوشهر یک‌هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی دارد که این رقم نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده باید به ۲ هزار و یک‌صد تخت بیمارستانی افزایش یابد. در همین راستا دولت سیزدهم  تلاش دارد تا رسیدن موعد پایان کار دولت 500  تخت جدید به شمار تخت‌های بیمارستانی استان اضافه شود.

برکناری 5 مدیر استان با دستور رئیس‌جمهور

یکی دیگر از اخباری که غروب دیروز از سفر استانی رئیسی به نقل از محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در رسانه‌ها منتشر شد، خبر برکناری 5 مدیر استان بوشهر با دستور رئیس‌جمهور بود. 

منصوری در حاشیه جلسه روز گذشته شورای برنامه‌ریزی و توسعه بوشهر بعد از آنکه خبر از دستور مهم رئیس‌جمهور در آستانه این سفر استانی مبنی‌بر ارزیابی شدن مدیران بوشهر داد، گفت: «5 مدیر استان مورد تشویق قرار می‌گیرند و 5 مدیر هم برکنار می‌شوند.» او همچنین درباره اقدامات مرتبط دولت قبل از آغاز سفر استانی بوشهر از این مساله خبر داد که براساس ارزیابی‌های به عمل آمده از سوی دولت، غیر از این 5 نفری که در جریان سفر با دستور رئیس‌جمهور از مقام‌شان عزل شده‌اند، چند مدیر دیگر هم پیش از آغاز سفر استانی مقامات دولت به استان بوشهر از جایگاه خود برکنار شده‌اند. معاون اجرایی رئیس‌جمهور همچنین گفت دولت برنامه دارد درخصوص سایر استان‌ها هم این نوع ارزیابی‌هایی که به تشویق مدیران کارآمد و برکناری مدیران ناکارآمد منجر خواهد شد را انجام دهد. 

احتمالا افکار عمومی با خواندن این خبر و دیگر موارد مشابه آن، یاد وعده رئیسی در ایام رقابت‌های انتخاباتی سال 1400 خواهند افتاد. جایی که او در مناظره‌های انتخاباتی از برنامه‌ریزی‌اش برای افزایش نظارت‌‌ها بر عملکرد اعضای دولت خبر داد و وعده داد عملکرد مسئولان دولتی در هر سطحی را تحت عنوان «گشت ارشاد مدیران» تحت ارزیابی قرار خواهد داد. رئیس‌جمهور همچنین در نشست خبری 7 شهریور امسال که در ایام نخستین سالگرد آغاز به کار دولت سیزدهم با حضور رسانه‌ها تدارک دیده شده بود هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این وعده رئیس‌جمهور، گزارشی از موفقیت این سازوکار نظارتی در دولت خود ارائه کرد و گفت: «گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شد و با برخی تخلفات در حد معاون وزیر برخورد کرد.»

حالا می‌توان ارزیابی‌های دولت از عملکرد مدیران استان مقصد پیش از هر سفر استانی که منصوری روز گذشته از آن خبر داد را در چهارچوب همین وعده انتخاباتی رئیسی تفسیر کرد. علاوه‌بر آن می‌توان این قبیل اقدامات دولت در شرایط فعلی جامعه را به‌مرور ترمیم‌کننده شکاف‌های اجتماعی به وجود آمده دانست. روندی ترمیمی که اگر ادامه‌دار باشد در میان‌مدت حتی می‌تواند بر سرمایه اجتماعی دولت و نظام هم اثری قابل‌توجه داشته باشد. 

شعارها باید با واقعیت تطابق داشته باشد

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جبهه غربی با هدف جلوگیری از تبدیل مشی استقلال‌طلبانه ملت ایران به یک الگوی جهانی، در تهاجمی همه‌جانبه سعی داشته تا مسیر پیشرفت کشور را مسدود و انقلاب را به شکست منتهی کند. مردم ایران اما با تکیه بر نیروی ایمان توانسته‌اند انقلاب اسلامی را از انبوه موانعی همچون جنگ و کودتا و ترور عبور دهند و آن را در مسیر حرکت پیروزمندانه روزافزون خود حفظ کنند. در این مسیر اگرچه مانع‌تراشی‌ها باعث شده سرعت این پیشرفت دچار فرازوفرودهای متعدد شود، این قطار هیچ وقت از حرکت نایستاده و مردم نیز هرسال با حضور گسترده در جشن پیروزی انقلاب پایبندی به آرمان‌های آن را به رخ جهان کشیده‌اند. این حضور به‌ویژه در سال 1401 و پس از تلاش همه‌جانبه غرب برای به آشوب کشیدن ایران معنای عمیق‌تری به پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی بخشیده است.

با وجود این باید پذیرفت جنگ ترکیبی همه‌جانبه غرب- که رهبر انقلاب طراحی آن را تحسین‌برانگیز توصیف کردند- اگرچه به شکست انجامیده اما بی‌تاثیر نیز نبوده و اثراتی منفی را بر اقتصاد کشور و افکار عمومی گذاشته است. این جنگ ترکیبی همچنان نیز پایان نیافته و طرف غربی با سوءاستفاده رسانه‌ای از ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان قصد دارد بازی با اعصاب جامعه را ادامه دهد. در چنین شرایطی مردم این توقع را از مسئولان دارند که فارغ از فضای شعارزده درمورد مهم‌ترین نگرانی‌های آنها راهکار ارائه داده و پاسخگو باشند. مهم‌ترین این نگرانی‌ها در شرایط فعلی مرتبط می‌شود به بازار افسارگسیخته سکه و ارز که تبعات آن روی سایر بخش‌های اقتصاد نیز ملموس است. علاوه‌بر این ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان که برخی ریشه آن را در طراحی خارجی عنوان می‌کنند نیز مزید بر علت عصبانیت جامعه شده است. با وجود اینکه سایه این نگرانی روزبه‌روز سنگین‌تر می‌شود شاهدیم که مسئولان مختلف به‌ویژه دولتی‌ها با تاخیر زمانی به مسائل ورود کرده و همچنان نیز پاسخ درخوری به نگرانی‌های مردم نداده‌اند. دلار هنوز از مرز 50 هزار تومان پایین نیامده و پشت‌پرده اتفاقات روزافزون مدارس نیز مشخص نیست. در چنین شرایطی آنچه باعث تشدید عصبانیت جامعه می‌شود، این است که مسئولان مختلف هر روز با لحنی از سرعت پیشرفت کشور سخن بگویند که انگار مطلع نیستند در کشور چه اتفاقی رخ داده است. اینکه رئیس‌جمهور از تریبون‌های مختلفی ازجمله در سفرهای استانی و دیدارهای مردمی مدام تحریم را شکست‌خورده توصیف کند اما مردم اثر آن را درک نکنند و به‌جای آن هر روز نمودار صعودی قیمت ارز را نظاره‌گر باشند، باعث می‌شود جامعه دچار این تلقی شود که رئیس‌جمهور و سایر مقامات یا از فضای کشور مطلع نیستند یا اگر مطلعند در ارائه راهکارهای کارآمد مستاصل مانده‌اند و دچار شعارزدگی شده‌اند. رویکرد شعارگونه اگر با اقدامات عینی و ملموس همراه شود می‌تواند تاثیر خوبی بر افزایش امید جامعه داشته باشد اما باید توجه داشت که شعار بدون خروجی درنهایت افکار عمومی را هم نسبت به آینده و هم نسبت به راهبردهای مسئولان دچار نگرانی و بی‌اعتمادی می‌کند و درصورت بروز این بی‌اعتمادی دولت برای پیشبرد سیاست‌های خود کار سختی در جلب همراهی افکارعمومی خواهد داشت. بدون همراهی جامعه سیاست‌های اتخاذی نیز یا اجرا نخواهد شد یا بازدهی حداقلی خواهد داشت.

ارسال نظر

پربازدیدترین