|
| کد مطلب: ۹۸۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد

دولت رئیسی رکورد تورم در 80سال گذشته را شکست

طبق اعلام مراجع رسمی، نرخ تورم سالانه در دی‌ماه جاری با ۳/ ۱درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۳/ ۴۶درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه در همین ماه نسبت به سال قبل به ۳/ ۵۱درصد رسیده است.

دولت رئیسی  رکورد تورم در 80سال گذشته را شکست

دکتر هاشم اورعی استاد دانشگاه شریف می نویسد: لیکن این آمار خیره‌کننده پایان ماجرا نیست، عمق فاجعه آنجا آشکار می‌شود که می‌بینیم نرخ تورم سالانه برای دهک دهم یعنی پردرآمدترین بخش جامعه ۷/ ۴۳درصد و برای دهک اول یعنی کم‌درآمدترین بخش ۲/ ۵۳درصد بوده است. به این ترتیب اقتصاد تورمی نه تنها موجب کاهش قدرت خرید می‌شود، بلکه فشار مضاعف بر کم‌درآمدترین بخش جامعه وارد می‌کند و در این وانفسا ما از هر اشتباهی مصون هستیم و عمده تقصیرات را متوجه دشمن خارجی می‌دانیم.

به گواه آمار رسمی، تورم ۱۰ماهه سال جاری بدون تردید قله تورمی اقتصاد ایران از سال۱۳۲۱ محسوب می‌شود و در ۲۵۰ماه گذشته تنها ۱۵ماه تورم ماهانه بیش از ۴درصد بوده که ۳ماه آن در سال جاری بوده است.

همچنین در اقتصاد ایران تورم نقطه به نقطه فقط ۶ بار از ۵۰درصد بیشتر و ۴بار آن امسال بوده است و می‌توان چنین نتیجه گرفت که اقتصاد ایران به بیماری تورم مزمن مبتلا شده است.

با مقایسه شرایط اقتصادی و اجتماعی اروپا در قرن شانزدهم و ایران امروز مشاهده می‌شود که تکرار تاریخ واقعیتی غیر قابل انکار است. در اروپای آن دوران دولت‌ها به دنبال حل مشکل با افزودن ناخالصی به سکه‌های طلا و نقره رفتند و ما امروز چاره کار را در بالا بردن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی می‌بینیم.

بیش از ۵ قرن پیش پادشاه انگلستان اقدام به فروش اموال سلطنتی کرد و ما هم امروز به فکر مولد‌سازی اموال دولتی افتاده‌ایم غافل از اینکه این دولت است که باید مولد شود و دولت‌هایمان جملگی از خلق ثروت بی‌بهره‌اند و سخت به خرج ثروت مشغولند. در چنین شرایطی اقداماتی چون بازی با نرخ ارز و فروش اموال دولتی بیشتر نشان‌دهنده عدم قبول واقعیات اقتصادی و فقدان درک و عزم کافی برای حل مشکلات است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین