|
| کد مطلب: ۹۳۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد

در کدام شهر مردم دسترسی ارزان به مسکن با کیفیت دارند؟

۶۰‌درصد از ساکنان وین با سیاست ۱۰۰ ساله دارای «مسکن در استطاعت» هستند

در کدام شهر مردم دسترسی ارزان به مسکن با کیفیت دارند؟

زیست‌پذیرترین شهر جهان، جایی است که ۶۰درصد از شهروندانش «دسترسی راحت به مسکن باکیفیت» دارند. وین هر سال از سوی واحد اطلاعات اکونومیست، اولین شهر جهان به لحاظ کیفیت زندگی معرفی می‌شود؛ اما تاکنون، تحقیق جامعی درباره ویژگی متفاوت این شهر - آرامش و امنیت ساکنان- نشده بود. یک مطالعه می‌گوید، کلید مسکن در استطاعت در وین است.

 وین، پایتخت اتریش همه ساله از بین ۱۷۲ کشور، به عنوان «زیست‌پذیرترین» شهر جهان برای زندگی شناخته می‌شود؛ اما ساکنان این پایتخت اروپایی از چه امتیازها و امکاناتی برخوردارند که در این رنکینگ -که از سوی واحد اطلاعات اکونومیست انجام می‌شود- بهترین رتبه محل سکونت را از آن خود می‌کنند؟

یک مطالعه بر روی نظام شهرسازی و اقتصاد مسکن شهر وین صورت گرفته است که نشان می‌دهد، «کیفیت زندگی ساکنان یک شهر با لذت بردن از ساختمان و محله‌‌‌ای که در آن سکونت دارند، رابطه مستقیم دارد» و در عین حال، «زندگی در خانه راحت، ارزان و ایمن، باعث شادی، احساس امنیت و بهره‌‌‌وری در افراد می‌شود». سیاست‌‌‌های شهری و مسکن در وین، همه این ویژگی‌‌‌ها را برای سکونت شهروندان فراهم کرده است.

نتایج این تحقیق که در فایننشال‌‌‌تایمز به چاپ رسیده، حاکی است: ۶۰‌درصد از جمعیت ساکن وین در «مسکن با کیفیت بالا و در استطاعت» زندگی می‌کنند که الزاما مسکن ملکی نیست بلکه بخش قابل‌توجهی از آنها در واحدهای مسکونی اجاره‌‌‌ای با عنوان «مسکن اجتماعی» سکونت دارند که با عمده این خانه‌‌‌ها در دیگر کشورهای اروپایی یک تفاوت معنادار دارد.

مسکن اجتماعی یا همان واحدهای مسکونی اجاره‌‌‌ای ارزان در وین دارای سه ویژگی اجاره‌‌‌بهای پایین، امکانات بالاتر از سطح متعارف و چهره (نما) مطلوب است که باعث شده این مجتمع‌‌‌ها از «برچسب خانه‌‌‌های فقیرنشین» در امان بماند و در عین حال، بدون شکل‌گیری شکاف طبقاتی در محله‌‌‌های مسکونی و اجاره‌‌‌ای، ساکنان مسکن اجتماعی از طیف‌های مختلف، احساس خوبی برای سکونت در آنها داشته باشند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بر اساس شاخص فقر مسکن هبیتات - دفتر اسکان بشر ملل متحد- مسکن در استطاعت به معنای «سهم زیر ۳۰درصدی هزینه اجاره از کل هزینه‌‌‌های زندگی» است و افراد در فقر مسکن در شهرها باید حداکثر به همین میزان باشد.

نتایج مطالعه درباره الگوی تامین مسکن ارزان در وین مشخص می‌کند، طی حدود یک قرن گذشته سیاستگذار با درآمد حاصل از مالیات ملکی توانسته منابع و اعتبارات موردنیاز برای ساخت انبوه مسکن اجاره‌‌‌ای را در وین تامین کند و در عین حال به یک خط‌‌‌قرمز از بابت «کیفیت زندگی» در تامین مسکن ارزان پایبند بوده است.

در حال حاضر متوسط اجاره‌‌‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه با امکانات در وین حدود ۶۵‌درصد سایر پایتخت‌‌‌های مهم اروپایی است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین