|
| کد مطلب: ۹۱۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد

پیشنهاد کیهان به دولت: بدون برجام نرخ ارز را پایین بیاورید/ مگر عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده می شود؟

التهاب بازار ارز را می‌توان با اتخاذ تصمیمات فوری و قاطع در سطح سران قوا مهار کرد.

پیشنهاد کیهان به دولت: بدون برجام نرخ ارز را پایین بیاورید/ مگر عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده می شود؟
کیهان در مطلبی نوشت:
چند صباحی است که افسار قیمت‌ها در بازار ارز به شکل عجیب و غریبی پاره شده و روزانه نرخ سکه و ارز با قیمت‌‌سازی‌های سؤال‌برانگیز برخی کانال‌های بی‌هویت فضای مجازی افزایش می‌یابد. گرچه قیمت‌های کنونی اساسا با منطق اقتصادی سازگار نیست و همان‌طور که در گزارش چند روز پیش کیهان تاکید کردیم این نرخ‌ها دارای حباب است اما با توجه به دغدغه عموم مردم در این‌باره لازم است دوباره نگاهی به ماجرای چرایی افزایش نرخ ارز و مسائل پیرامونی آن داشته باشیم. 
 
درباره دلایل بنیادی قیمت ارز پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی مطالبی را مطرح کرد. علی صالح‌آبادی نخستین دلیل افزایش نرخ ارز را افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا دانست همین دیروز رویترز اعلام کرد در معاملات چهارشنبه بازار جهانی ارز، ارزش دلار در برابر ین ژاپن بالا رفت. دلیل این رشد‌، بالا رفتن سود اوراق قرضه بدهی آمریکا بوده و علت آن هم امیدواری‌ها نسبت به رشد اقتصادی چین در سایه کاهش محدودیت‌های کرونایی بوده است.
نوسانات فصلی دلیل بعدی گرانی ارز از نگاه صالح‌آبادی بود که طبیعتا این مسئله هرساله در اواخر سال میلادی موضوعیت می‌یابد. ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر سومین دلیل و درنهایت انتظارات تورمی آخرین علت التهاب کنونی بازار ارز از زبان رئیس کل بانک مرکزی بوده است.
 
البته در این میان، جریان غربگرای داخل کشور که طی سال‌های اخیر تلاش کرده دلیل هر مشکلی در کشور را بلافاصله به عدم سازش با غرب نسبت دهد در روزهای اخیر دوباره این گزاره را پیش کشیده و مدعی شده است که اگر تن به خواسته‌های آمریکا در برجام بدهیم مشکل ارز حل می‌شود.
 
در این‌باره واقعا باید پرسید یک انسان عاقل چندبار باید از یک سوراخ گزیده شود؟ مگر در دوره تسلط شما بر قوه مجریه به تمام خواسته‌های آمریکا در قالب توافق خسارت‌بار برجام تن ندادیم؟ مگر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را تا مرز تعطیلی کامل پیش نبردیم؟ مگر فردو را به یک مکان بی‌خاصیت تبدیل نکردیم؟ مگر آن همه اورانیوم غنی‌شده را که با زحمت فراوان تهیه شده را دودستی تحویل اجنبی ندادیم؟ آخرالامر چه چیزی گیرمان آمد «تقریبا هیچ!»

 

ارسال نظر

پربازدیدترین