|
| کد مطلب: ۷۲۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

منظومه شمسی شبیه کیک کروسان است

منظومه شمسی شبیه کیک کروسان است

محققان می‌گویند منظومه شمسی شبیه کیک کروسان است.

به گزارش آیند و به نقل از sciencedaily ، تیمی از اخترفیزیک‌دانان مستقر در دانشگاه بوستون، به رهبری «میراو اوفر» کشف مهمی در درک ما از نیروهای کیهانی کرده‌اند.

آنها کشف مهمی درباره حباب محافظ اطراف منظومه شمسی، حبابی که زندگی روی زمین را امن کرده و به عنوان هلیوسفر شناخته می‌شود، کرده‌اند.

هلیوسفر توسط باد و تشعشعات خورشید که به سمت خارج به سمت فضای بین ستاره‌ای جریان می‌یابد، ایجاد می‌شود.

فواره دوقلوی مواد، معروف به جت‌های هلیوسفری از قطب خورشید سرچشمه گرفته اما به جای پرتاب مستقیم به بیرون، منحنی می‌شوند و دُم منظومه شمسی را تشکیل می‌دهند که از این منظر شبیه کیک کروسان به نظر می‌رسند.

در واقع آنچه به شکب کروسان می‌شود، ذرات هیدروژن خنثی از فضای بین ستاره‌ای است.

این ذرات به این دلیل نامگذاری شده‌اند که دارای مقادیر مساوی بار مثبت و منفی هستند و هیچ باری نداشته و این ذرات جت‌های هلیوسفر را ناپایدار کرده و باعث خم شدن‌شان به سمت داخل می‌شوند.

گفتنی است حباب هلیوسفر برای محافظت از اجرام منظومه شمسی در برابر تشعشعات کیهانی قدرتمند ناشی از ابنواخترها، انفجارهای نهایی ستارگان در حال مرگ در عالم، عمل می‌کند.

اگر این حباب نبود، خطر بیشتری برای زندگی روی زمین و برا فضانوردان در فضا ایجاد می‌شد.

به گفته جیمز دریک، اخترفیزیکدان از دانشگاه مریلند، حبابی که ما را احاطه کرده و توسط خورشید تولید می‌شود، از پرتوهای کیهانی کهکشانی محافظت می‌کند و شکل آن می‌تواند بر نحوه ورود آن پرتوها به هلیوسفر تاثیر بگذارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین