|
| کد مطلب: ۱۱۸۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد

"خبردرمانی" انجام شد؛ از فساد بزرگ بورس خبری نشد!

بعد از افشای فساد آشکار نورچشمی‌ها در روز سیاه امسال بورس (17 اردیبهشت) هفته قبل اخبار مثبتی درخصوص برخورد قاطع با این فساد به رسانه‌ها مخابره شد.

"خبردرمانی" انجام شد؛ از فساد بزرگ بورس خبری نشد!

با گذشت یک هفته‌ای گویا آن اخبار صرفا برای کاهش حجم اعتراضات بوده و خبری از اعلام اسامی متخلفین بزرگ و حقوقی‌های درشت نیست!

مگر بررسی ریز معاملات، بیش از چند ساعت وقت می‌برد؟!

طی این روزها که اخبار فساد در بورس فروکش کرده و مسئولان مربوطه به خوبی توانسته‌اند با «خبردرمانی» اتمسفر سنگین را به آرامش تبدیل کنند، اوضاع بورس همچنان خوب نیست.

روزهایی آمارها زیبا می‌شوند و شاخص کل مثبت می‌شود و رسانه‌ها تیتر می‌زنند صعود شاخص بورس!

اما آن چیزی که نصیب سهامداران خُرد و بدون رانت می‌شود، همچنان ضرر است.

طی این مدت که در مطالب گذشته نیز به آن برای معیار درست و راستی‌آزمایی آنچه در بورس رخ می‌دهد، اشاره شد؛ به طور نمونه یکی از سهام‌های پرتراکنش و پرحجم بورس یعنی خگستر (سرمایه گذاری ایران خودرو) است.

بعد از آن روز تلخ و رانتی در ۱۷ اردیبهشت قیمت سهام این نماد از حوالی ۸۰۰ تومان به حوالی ۵۰۰ تومان سقوط کرد.

رانتی ها در نزدیکی ۸۰۰ تومان فروختند و اکنون میتوانند دوباره در ۵۰۰ تومان خریدار باشند؛ سهامداران خرد و بی‌رانت هم که باید فقط نظاره‌گر شعبده‌بازی بزرگان بازار بورس باشند!

جالب اینکه بر همه عیان شده فساد رخ داده و سهامداران خُرد متضرر شده‌اند، اما هیچ کس به داد این سهامداران نمی‌رسد!

با بررسی ساده روند معاملات در نمادهای بزرگ پرواضح است که الگوریتم و حقوقی‌ها و رانتی‌های بزرگ به بازار جهت می‌دهند و این تحرکات نمی‌تواند کار سهامدار خُرد باشد.

جالب تر اینکه نماد خگستر پس از چند هفته فرصت خرید در قیمت ۵۰۰ تومان، همچنان در همان قیمت تماما فرصت خرید است!

البته این فرصت خرید در ظاهر می‌باشد و تا زمانی که نورچشمی‌ها اقدام به خرید نکرده‌اند مشخص نیست نقطه صعود دوباره چه قیمتی خواهد بود؛ شاید این قیمت همچنان برای نورچشمی‌ها و رانتی‌ها گران است و باید الگوریتم قیمت را به ۴۰۰ تومان و حتی ۳۰۰ تومان برساند تا این بزرگان لطف کنند و جذب بازار شوند!!!

ارسال نظر

پربازدیدترین