|
| کد مطلب: ۱۰۹۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد

کاهش 16 درصدی عرضه گوشت قرمز در آخر سال

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۳۴۲۴۹ اخبار اقتصاد کلان عرضه گوشت قرمز در اسفند سال 1401 روند کاهشی را در مقایسه با اسفند دوسال گذشته داشته است. وزن گوشت قرمز عرضه ‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور بیش از 45 هزار تن بوده است که در مقایسه با اسفند سال قبل خود 16درصد افت داشته است. در ادامه آمارها حاکی از سهم بیشتر از 50 درصدی گوشت گوساله و گاو در عرضه بازار گوشت قرمز در این مقطع بوده است.

کاهش 16 درصدی عرضه گوشت قرمز در آخر سال
منبع: اکوایران |

نتایج طرح آمار گیری کشتار دام کشتارگاه‌های کشور برای اسفند سال 1401 نشان می‌دهد در این ماه وزن گوشت قرمز عرضه ‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مجموع 45 هزار و 412تن بوده که در مقایسه با اسفند سال قبل  خود 16درصد کاهش یافته است. جزئیات این آمار نشان می‌دهد سهم گوشت گاو و گوساله از گوشت قرمز عرضه ‌شده بیش از سایر انواع دام بوده است.

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود از طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های کشور وزن لاشه‌های قابل مصرف  انواع دام ذبح شده را در اسفند سال گذشته ارائه داده که می‌توان به مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل پرداخت.

سهم عمده گوشت گاو و گوساله از گوشت قرمز عرضه ‌شده 

براساس آمار اعلام شده عرضه گوشت در اسفندماه سال گذشته جمعا 45 هزار و 412تن بوده، که از این میزان گوشت گاو وگوساله معادل با 23هزار و 192تن بوده و بیش از 50 درصد از نیاز بازار گوشت قرمز کشور را تامین کرده است. 

40 درصد دیگر در این ماه مربوط به گوشت گوسفند و بره بوده که به لحاظ وزنی معادل با 18 هزار و 289تن به ثبت رسید. گوشت بز و بزغاله نیز با 2 هزار و 893 تن سهم حدود 6.3 درصدی از عرضه گوشت داشته است.

طبق داده های مرکز آمار، گوشت گاومیش و بچه گاومیش نیز با 518 تن و شتر و بچه شتر با 520 تن، به‌طور مشابه 1.14درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند. 

کاهش عرضه گوشت قرمز 

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اسفند پارسال با ماه مشابه سال گذشته نشان‌دهنده کاهش 16درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز  بوده است، به عبارتی عرضه این کالا  8هزار و 843تن  کمتر شده است. 

مطابق آمارها، عرضه گوشت قرمز در اسفند پارسال در مقایسه  با اسفند دوسال گذشته کاهش یافته  به گونه‌ای که نسبت به اسفند 1400، عرضه گوشت قرمز افت 16درصد داشته است.  

بررسی‌ها به تفکیک بخش های مهم نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت در اسفند۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای برای گاو و گوساله 19 درصد کاهش یافته که بیشترین کاهش را درمقایسه با گوشت سایر دام‌ها داشته‌است

علاوه بر آن عرضه گوشت گوسفند و بره 15 درصد،  بز و بزغاله 4 درصد، گاومیش و بچه‌گاومیش 17درصد کاهش داشته‌است. این در حالی است که در مدت مشابه مقدار عرضه گوشت شتر و بچه‌شتر 16 درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین