|
| کد مطلب: ۱۰۸۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد

ثبت بیشترین واردات گندم از روسیه در سال 1401

ارزیابی حجم واردات گندم ایران به عنوان یک کالای استراتژیک در سال گذشته نشان می‌دهد، چهار میلیون و 455 هزار تن به ارزش بیش از دو میلیارد دلار، گندم وارد ایران شده است. در ادامه آمارها راوی آن است که روسیه بیشترین سهم از واردات گندم کشور را به خود اختصاص داده است.

ثبت بیشترین واردات گندم از روسیه در سال 1401
منبع: اکو ایران |

بررسی‌های روند ماهانه واردات گندم در سال گذشته حاکی از آن است که در مجموع 4 میلیون و 455 هزار تن گندم معمولی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار از مبادی مختلف وارد کشور شده است. جزئیات این بررسی نشان می‌دهد در سال گذشته واردات گندم از روسیه، آلمان، امارات متحده عربی سهم عمده‌ای از نیاز وارداتی گندم کشور را پاسخ داده‌ است.

کاهش تولیدگندم در داخل کشور به دلیل کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی منجر به تامین نیاز این محصول استراتژیک از کشورهای مختلف شده است. بر اساس آخرین گزارش گمرک می‌توان به بررسی روند واردات گندم معمولی در سال گذشته پرداخت.

بررسی روند واردات گندم معمولی در سال 1401

ارزیابی روند ماهانه واردات گندم از ابتدای فروردین تا پایان سال گذشته نشان می‌دهد در نیمه اول سال گذشته واردات گندم معمولی در مقایسه با نیمه دوم سال بیشتر بوده است؛ به طوری که روند ماهانه واردات گندم به لحاظ وزنی با ثبت یک رکورد در فروردین، در ادامه تا انتهای بهمن روند نوسانی و کاهشی پیدا کرده است.

طبق آمارهای گمرک در فروردین پارسال حجم گندم وارداتی بیش از 762 هزار تن بوده و در مهر سال گذشته حجم وزنی واردات گندم به پایین‌ترین سطح طی مدت مورد اشاره رسیده است.

این در حالی است مطابق داده‌های گمرک، در آخرین ماه سال 1401 حجم وزنی واردات گندم با بیش از 768 هزار تن به سقف خود در سال گذشته رسیده است.

بر اساس داده‌های منتهی به اسفند سال گذشته، روند ماهانه ارزش دلاری واردات گندم معمولی به ایران از مبادی وارداتی، ثبت دو رکورد در ابتدا و انتهای سال را به دنبال داشته است؛ به گونه‌ای که حجم واردات گندم معمولی از حیث ارزش دلاری در ابتدای فروردین سال گذشته 306 میلیون دلار برآورد شده است و در ادامه با طی یک روند نوسانی و کاهشی تا انتهای بهمن، در اسفند رکورد جدیدی را رقم زده است و بیش از 370 میلیون دلار برای تامین نیاز مصرفی و ذخیره‌ای این محصول ارز از کشور خارج شده است.  

واردات گندم

روسیه بزرگترین شریک تجاری ایران در واردات گندم معمولی

بررسی آمار واردات گندم به تفکیک کشورهای واردکننده نشان‌دهنده آن است که از مجموع حدود چهار و نیم میلیون تن گندم معمولی که در سال گذشته وارد ایران شده، یک میلیون و 589 هزار تن به ارزش 731 میلیون دلار از مبداء روسیه وارد کشور شده است. به عبارت دیگر روسیه در سال گذشته با سهم حدودا 36 درصدی از حجم وزنی، بزرگترین شریک تجاری ایران در واردات گندم معمولی است. 

آمارها همچنین نشان می‌دهد آلمان و امارات متحده عربی به ترتیب با سهم 20 و 13 درصدی از وزن واردات گندم کشور، در جایگاه‌های دوم و سوم این بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین بیشتر از 50 درصد واردات گندم ایران را در مجموع کشورهای روسیه، آلمان و امارات متحده عربی بر عهده دارند.

مکزیک نیز با سهم ناچیزی از واردات گندم، در انتهای این دسته‌بندی قرار گرفته و کمترین میزان واردات گندم به ایران را رقم زده است. 

واردات گندم

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین