|
| کد مطلب: ۱۰۴۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

مهم ترین مسئله ای که به تورم دامن می زند/ انتقاد از وام های پرداختی در نظام بانکی

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت بتواند هزینه های خود را کاهش دهد یا کنترل کند یا اینکه مجلس بتواند در بحث بودجه ریزی این الزام را برای دولت ایجاد کند که هزینه های خود را در بخش بودجه به ویژه بودجه جاری کاهش دهد، می توان به کاهش تورم امیدوار بود.

مهم ترین مسئله ای که به تورم دامن می زند/  انتقاد از وام های پرداختی در نظام بانکی
منبع: همشهری |

تورم یک پدیده پولی است لذا در حوزه مسائل پولی کشور باید به دنبال حل مشکل باشیم. تورم بر تمام ارکان اقتصادی، اجتماعی و حتی زندگی خانوارها هم تاثیر سوء می گذارد. بنابراین یکی از اولویت های نظام اداری کشور کنترل و مهار تورم است. محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با همشهری آنلاین با بیان این مقدمه در خصوص اولویت های تحول در حوزه تورم در سال جدید گفت: اهمیت توجه به مشکل تورم تا جایی است که چند سالی می‌شود که مقام معظم رهبری در نامگذاری هر ساله در عید نوروز به آن توجه دارد، چنانچه امسال شاهد بودیم ۱۴۰۲ با عنوان سال"مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شد. رهبر انقلاب نیز در بیانات خود در وهله اول در بحث مهار تورم به این موضوع اشاره کردند که مسئولان مختلف کشوری در حوزه اجرا و قانونگذاری باید اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده مردم تویسرکان ادامه داد: از همین رو ما باید در مسائل پولی کشور به دنبال حل مشکلات باشیم و مانع اقداماتی شویم که منجر به افزایش تورم می شود. مهم ترین مسئله ای که به تورم دامن می زند هزینه های دولت است. اگر دولت بتواند هزینه های خود را کاهش دهد و یا کنترل کند یا اینکه مجلس بتواند در بحث بودجه ریزی برای دولت به این مهم توجه داشته باشد و هزینه های دولت در بخش بودجه به ویژه بودجه جاری کاهش یابد، می توان به کاهش تورم امیدوار بود. 

مفتح گفت: ساماندهی نظام بانکی کشور هم می تواند در کاهش تورم موثر باشد. وام های پرداختی در نظام بانکی باید مدیریت شده باشد، این وام ها باید در حوزه هایی پرداخت شود که بتواند در کاهش نقدینگی و تورم موثر باشد. اگر در این دو حوزه ای که اشاره کردم دولت و مجلس در کنار هم بتواند اقداماتی انجام دهند شاید در مدت زمان کوتاه‌تری شاهد تاثیرگذاری تصمیمات اتخاذ شده بر کاهش تورم باشیم. 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین افزود: بودجه ۱۴۰۲ که تصویب شد اما در حوزه اجرا دولت باید تلاش کند اقداماتی که انجام می دهد در جهتی باشد که به کاهش تورم کمک کند نه اینکه به آن دامن بزند. برای برنامه پنج ساله هفتم توسعه نیز کمیسیون برنامه و بودجه باید تلاش کند تصمیمات، تصمیماتِ کاهش دهنده تورم باشد.  

 

ارسال نظر

پربازدیدترین