|
| کد مطلب: ۱۰۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد

اعتراض دولت به شهرداری: فقط باعث گرانی می شوید

وزیر کشور دستور داده است از تأسیس فروشگاه‌های اختصاصی به وسیله شهرداری‌ها خودداری شود؛ زیرا این فروشگاه‌ها هرچند به اسم مبارزه با گرانی تشکیل می‌شود مع‌هذا خودشان از همه گران‌تر می‌فروشند

اعتراض دولت به شهرداری: فقط باعث گرانی می شوید

 به این مناسبت وزارت کشور بخشنامه کرده است که مأموران شهرداری در تمام کشور فقط باید اقدامات اساسی و قانونی نسبت به تعدیل نرخ‌ها معمول دارند و از توسل به اقداماتی که نتیجه عکس بخشیده و نرخ‌ها را بالا می‌برد احتراز جویند.

 می‌گویند: «دولت تاجر خوبی نیست» و نه تنها در کشور ما، در تمام ممالکی که تجارت آزاد دارند این اصل به ثبوت رسیده است. ما خودمان مکرر شاهد بوده‌ایم دولت و شهرداری در هر موردی که مداخله در کسب و کار کرده‌اند نه برای خودشان مفید بوده است، نه برای مردم.

دولت پیش خودش خیال می‌کند چون امکانات بیشتری در اختیار دارد می‌تواند کالای دست اول و بدون واسطه تهیه کند که لاجرم ارزان‌تر تمام می‌شود و ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید، اما در عمل معلوم می‌شود که این حساب‌ها غلط بوده است برای اینکه دولت کاسبی بلد نیست، ولی تشریفات و مخارجش از کسبه به مراتب بیشتر است.

نتیجه اینکه هر وقت دولت در رشته‌ای از کسب و کار مداخله می‌کند به فرض که هیچ گونه لفت و لیسی هم در میان نباشد، باز هزینه دکان و دستگاه آن چنان سنگین می‌شود که دخل جواب خرج را نمی‌دهد. اگر لفت و لیس و سوء استفاده هم اضافه شود که چه بدتر و نمونه‌های طرز کار دولت را در مواردی که مداخله در ارزاق عمومی کرده است میان پرونده‌های دادگستری به چشم می‌خورد.

ما نه تنها با مداخله مستقیم دولت در کسب و کار بلکه حتی با مداخله غیر مستقیم مثل نرخ‌گذاری نیز مخالف بوده‌ایم و هر وقت شهرداری برای ارزاق نرخ معین کرده ارزاق ارزان‌تر از نرخ شهرداری عرضه می‌شود؛ چون موجبات ارزان‌فروشی فراهم بوده است و به عکس، وقتی این موجبات فراهم نبود معاملات اصلی از جلوی دکاکین منتقل می‌شود به پستوها و زیر زمین‌ها که آنجا جنس مرغوب را در دسترس مشتری می‌گذارند و به قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند.

پس مداخله دولت یا شهرداری‌ها در امر خرید و فروش ارزاق از قبیل ایجاد میدان‌های دولتی یا تشکیل شرکت‌های نان و گوشت و غیره یک قلم کار عبث و بیهوده‌ای است. نظارت نیز به معنای نرخ‌گذاری فایده‌ای ندارد و برای نظارت دولت یا شهرداری‌ها در امر ارزاق باید یک سیستمی را از میان طرق مختلفی که در نقاط مختلف جهان رایج است اتخاذ کرد و به موقع اجرا گذاشت.

برگرفته از سرمقاله روزنام هاطلاعات 24 اسفند 1345

 

ارسال نظر

پربازدیدترین