|
| کد مطلب: ۹۹۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

درخواست ایران برای سفر هیئتی از باکو به تهران

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

درخواست ایران برای سفر هیئتی از باکو به تهران
منبع: تسنیم |

کنعانی در خصوص پیشنهاد ایران به باکو و دیدار صفری با مقامات آذربایجان گفت: سفر آقای صفری به باکو به منظور شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد انجام شده است. این سفر فرصت خوبی بود. دیدار دوجانبه با مقامات آذربایجان و وضعیت جاری فی مابین انجام شود. ایشان سه دیدار مهم با وزیر خارجه آذربایجان، دستیار رییس جمهور و دیدار با معاون وزیر خارجه این کشور داشتند. در این نشست‌ها وضعیت سفارت آذربایجان در تهران مورد بحث قرار گرفت. با آنکه ضارب اعلام کرده با انگیزه شخصی این اقدام را انجام داده، ایران بررسی دقیق موضوع را در دستور کار خودش قرار داده است. در نشست‌های انجام شده گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده به مقامات آذربایجانی ارائه شد. ما اعلام کردیم که آماده همکاری مشترک در خصوص ارتباط با حادثه تلخ سفارت آذربایجان در ایران داریم. ایران در خواست کرده که هیئتی از آذربایجان به ایران بیایند. اخیرا هم گفتگوی تلفنی میان دادستان کل دو کشور صورت گرفته است. توافق شده چارچوب قضایی برای همکاری دو کشور در این رابطه فراهم شود. این مسئله از دیدگاه سیاسی به دور است و توافق شد طرفین در این رابطه مشورت‌های خودشان را ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحول در خصوص آقای اسدالله اسدی زندانی ایرانی در بلژیک گفت: در ارتباط با بلژیک من لازم است اشاره کنم موافقت نامه بین ایران و بلژیک از مدت‌ها قبل در جریان بوده و روند قضایی خودش را طی کرده بود. متاسفانه با تحولات درونی بلژیک ما شاهد تعلیق اجرای موافقت نامه بودیم. موافقت نامه تبادل محکومان بین دو کشور یک موافقت نامه عمومی است و میان ایران و خیلی از کشورها این موافقت نامه تنظیم شده است. با اتفاق خوبی که در بلژیک شاهد بودیم اکنون می شود گفت راه برای اجرای توافق نامه باز شده و ایران هم استقبال می‌کند. این توافق نامه حتما می تواند راجع به پرونده اقای اسدی اثرگذار باشد. ما در ارتباط با دیپلمات بازداشت شده بارها اعلام کردیم مراحل بازداشت و روند قضایی غیرقانونی بوده و نقض فاحش کنوانسیون وین است. در مذاکرات رسمی هم اعلام کردیم که ایشان باید به زودی آزاد شود و جبران حیثیت شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین