|
| کد مطلب: ۹۸۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

قیمت دلار از چه زمانی برای مردم ما مهم شد؟

تا پایان دوره قاجار و حتی در دوره پهلوی اول پول خارجی در ایران همچنان پول بریتانیا بود.

قیمت دلار از چه زمانی برای مردم ما مهم شد؟

در دوره پهلوی دوم و از سال ۱۳۲۰ شرایط تغییر کرد و از سال ۱۳۲۷ بودجه نفتی شد و قیمت نفت برای ایرانی‌ها مهم شد .

ماده واحده‌ای به مجلس شورای ملی تقدیم و مقرر شد که وزارت دارایی پرداخت‌های شرکت نفت را در بودجه منظور نماید. این کار گامی بزرگ در تحقق اصل جامعیت بودجه بود... از سال ۱۳۲۷ نیز تصویب شد که عایدات به دست آمده از فروش نفت در حساب جداگانه ای نگهداری و طبق مقررات تعیین‌شده برای سال‌های مختلف به کارهای تولیدی اختصاص داده شود...

در واقع از سال ۱۳۲۷ با رشد درآمدهای نفتی اندیشه استفاده از درآمدهای نفتی برای اداره امور کشور شکل گرفت و طی دو برنامه عمرانی هفت ساله که از سال ۱۳۲۷ آغاز شد درآمدهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی و تولیدی شد.

اما به‌تدریج سهم برنامه‌های توسعه‌ای از درآمد نفت کم شد و بخشی از آن وارد بودجه جاری دولت شد و بودجه ایران نفتی شد چرا که به‌دلیل اجرای طرح‌های عمرانی، تأسیساتی مانند بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به وجود می‌آمد که نیاز به بودجه جاری داشت».

به این ترتیب  قیمت دلار برای ایرانی‌ها مهم شد و  بعدها در سال ۱۳۳۲ کودتای ۲۸ مرداد رخ داد و در نتیجه آن در سال ۱۳۳۳ قرارداد کنسرسیوم نفتی در ایران منعقد شد و همزمان با افزایش سلطه سیاسی و نظامی آمریکا به‌ویژه بر اروپا، قیمت نفت دلاری شد و چون بودجه ایران وابسته به نفت شده بود قیمت نفت و قیمت دلار در زندگی مردم مهم‌تر هم شد. 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین