|
| کد مطلب: ۱۱۲۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد

فیلترینگ، راه ورود به محتواهای غیراخلاقی، موادمخدر و سلاح را از طریق فیلترشکن هموار می کند

جمعه شب گذشته امیر ناظمی، رئیس پیشین سازمان فناوری اطلاعات در برنامه تلویزیونی «تفاوط» از شبکه اصفهان حضور پیدا کرد و در خصوص سیاست‌گذاری‌های اینترنتی به گفت‌وگو پرداخت.

فیلترینگ، راه ورود به محتواهای غیراخلاقی، موادمخدر و سلاح  را از طریق فیلترشکن هموار می کند

او گفت:

 

*در حال حاضر ، میزان مصرف فیلترشکن ها در اقشار مختلف نسبت به پلتفرم ها بیشتر شده است. در این زمینه ایده های بسیار بوده است که یکی از آن ها استفاده از جایگزین‌های داخلی بود. اما حل نشده باقی مانده است.

 

*استفاده از پلتفرم‌ خارجی به صورت آزادانه،  در برخی مواقع باعث ایجاد بحران های امنیتی شده است و این طبیعی است که حکومت ها در مواجهه با چنین بحران هایی تصمیمات سختی می گیرند.

 

*چه مسیری را برای آینده باید طی کنیم که دوباره به جایی نرسیم که فاکتورهای امنیتی به فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی غلبه کنند؟. آیا باید به مسیر استفاده از پلتفرم های داخلی قرار بگیریم . آیا باید ارتباطمان را با جهان قطع کنیم آن هم به دلیل آفت ها و آسیب هایی که اینترنت برای جامعه ما دارد؟

 

*راه حل مسدود سازی در یک سال گذشته تشدید پیدا کرده است. ما دو شبکه اجتماعی بزرگ واتس اپ و اینستاگرام را که در ایران فعال بودند، فیلتر کردیم. آیا این راه حل جوابگو بوده است یا خیر. فیلترینگ باعث استفاده جامعه از فیلترشکن شده است. همین امر باعث می شود تا از دسترسی به محتوای پاک و تمیز دور شویم و در واقع شاه کلیدی به همه داده شده که به هر نوع محتوایی دسترسی پیدا کنند. همچنین امنیت فضای مجازی به مخاطره انداخت شده. چرا که تک تک فیلترشکن ها جزو ابزار های جاسوسی و بد افزار هستند. تضعیف فضای سایبری یک کشور بسیار خطر ناک خواهد بود و الان بیشتر وسایل مردم جامعه تبدیل به یک بد افزار و ابزاری برای جاسوسی شده است.

 

*همچنین امکانی به وجود آمده که باند های غیر قانونی فعالیت کنند و از پول فروش فیلترشکن می توانند قدرت های دیگر را پیدا کنند و نرم افزار های دیگری را تولید کنند.

 

* سیاست فیلترینگ، ما را به جای درستی نمی رساند، بلکه از آن جایی که هستیم به مراتب بدتر می کند.

 

*نکته بعدی در خصوص فیلترینگ، زمانی که پلتفرمی فیلتر می شود تولید و استفاده از محتوای بد و نامناسب بیشتر می شود. برای مثل محتوا های پورنوگرافی بعد از فیلترینگ تلگرام بیشتر از 10 برابر شد. یعنی اجازه داده نمی شود محتوای تمیز دیده شود و آن افراد فعالیت کنند و به مرور زمان کنار بروند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین