|
| کد مطلب: ۱۰۹۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

عکس| چین در پی ساخت سلاحی ترسناک که روسیه و آمریکا قبلا ساخته‌اند

چین به زودی آزمایش توپخانه‌ای را شروع می‌کند که می‌تواند با یک شلیک ساختمانی را خاک یکسان کند.

عکس| چین در پی ساخت سلاحی ترسناک که روسیه و آمریکا قبلا ساخته‌اند

چین سرمایه‌گذاری روی ساخت و آزمایش گلوله‌های ۲۰۳ میلیمتری توپخانه را آغاز کرده است. توپ‌های ۲۰۳ میلیمتری چیز تازه‌ای نیستند و در قرن گذشته در بسیاری ارتش‌ها به کار گرفته می‌شدند اما رفته‌ رفته میدان را به توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری واگذار کردند و در اغلب موارد کنار گذاشته شدند.

توپ روسی مالکا ۲S۷ Pion/۲S۷M که بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ ساخته شد در کنار هویتزر خودکششی M۱۱۰ آمریکایی از مشهورترین نمونه‌های ۲۰۳ میلی‌متری هستند.

سلاح مخربی که چین با الهام از جنگ روسیه در اوکراین می‌سازد/ عکس M۱۱۰

البته چین هم در دهه ۱۹۸۰ با استخدام جرالد بول دانشمند کانادایی سرشناس سعی در ساخت توپ ۲۰۳ میلی‌متری خودش را داشت. بول دانشمندی بود که در پروژه بابیلون با صدام همکاری کرد و در نهایت هم کشته شد.

چینی‌ها در آغاز بول را به خدمت گرفتند تا یک توپ ۱۵۵ میلی‌متری برای مقابله با آتش برتر اتحاد جماهیر شوروی برایشان بسازد که نتیجه‌اش ساخت هویتزر PLL-۰۱ شد. در ادامه توپخانه ۲۰۳ میلی‌متری W-۹۰ توسعه داده شد. طرحی این توپ البته از مرحله نمونه اولیه فراتر نرفت و با ترور بول در سال ۱۹۹۰ ناتمام ماند.

سلاح مخربی که چین با الهام از جنگ روسیه در اوکراین می‌سازد/ عکس W-۹۰

بر اساس گزارش اوراسین‌تایمز، اکنون ارتش چین دنبال «پروژه توسعه فناوری توپخانه ۲۰۳» رفته است که به نظر می‌رسد خیز مجددی برای به دست آوردن فناوری توپخانه قدرتمند ۲۰۳ میلی‌متری باشد.

در قرارداد ارتش چین برای ساخت این توپخانه قید شده است که شلیک آزمایشی باید شامل یک پرتابه ۸۵ کیلوگرمی با سرعت حدود ۹۲۰ متر بر ثانیه باشد. بد نیست بدانید، هویتزر ۲۰۳ میلی متری خودکششی روسی ۲S۷ Malka می تواند یک پرتابه ۱۱۰ کیلوگرمی را با سرعت ۹۶۰ متر بر ثانیه شلیک کند.

این بدان معناست که اسلحه‌های چینی هنوز به استانداردهای روسیه نرسیده‌اند. با این حال، با توجه به سابقه همکاری دفاعی بین چین و روسیه، نباید تعجب آور باشد که ارتش چین از کمک روسیه برای توسعه توپخانه جدید خود استفاده کند.

نقش جنگ اوکراین در تلاش مجدد چین برای ساخت توپ ۲۰۳ میلی‌متری

به نظر می‌رسد احیای علاقه چین به توپخانه با کالیبر بزرگ‌تر از جنگ جاری در اوکراین الهام گرفته شده است، جایی که هر دو طرف نبرد از توپ ۲۰۳ میلی‌متری مالکای دوران شوروی علیه یکدیگر استفاده کرده‌اند.

سلاح مخربی که چین با الهام از جنگ روسیه در اوکراین می‌سازد/ عکس ۲S۷ Malka

بر اساس آنچه در جبهه نبرد اوکراین دیده شد، یک شلیک از این توپ قدرتمند می تواند یک سوراخ ۵ متری در زمین ایجاد کند یا یک ساختمان را با خاک یکسان کند.

در ماه مارس سال گذشته میلادی ویدئویی از تخریب یک انبار مهمات با شلیک این توپ قدرتمند در جبهه خارکف در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که قدرت پرتابه این توپ را به خوبی نمایش می‌داد.

هر چند پروژه چین در مرحله آزمایش است و مشخص نیست که به مرحله عملیاتی شدن می‌رسد یا خیر اما با در نظر گرفتن توان تقریبا دو برابر توپ ۲۰۳ میلی‌متری در پرتاب گلوله نسبت به توپ ۱۵۵ میلی‌متری این سلاح می‌تواند قدرت آتش چین را به خوبی تقویت کند.

البته نباید از معایب توپ‌های با کالیبر بالا که در نهایت باعث کنار گذاشته شدنشان در اغلب ارتش‌ها شد غافل ماند. نرخ کمتر آتش، تحرک دشوار سیستم‌های حجیم و لجستیک دشوار برخی از این معایب است.

ارسال نظر

پربازدیدترین