|
| کد مطلب: ۱۰۸۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد

سرعت باورنکردنی اینترنت بی‌سیم آزمایشی در چین / ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه!

چین مشغول آزمایش یک اینترنت بی سیم بسیار سریع با سرعت دانلود ۳۰۰ گیگابیت برثانیه است.

سرعت باورنکردنی اینترنت بی‌سیم آزمایشی در چین / ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه!

با توجه به آنکه فناوری ارتباطات بی سیم ۵G هم اکنون در سراسر جهان نصب شده، تمرکز این حوزه به توسعه نسل جدید شبکه های بی سیم یعنی ۶G معطوف شده است.

هرچند نسل پنجم ارتباطات همراه در حال حاضر نسبت به فناوری های پیشین، بسیار قدرتمندتر است، اما پیش بینی می شود ۶G در زمینه سرعت، تاخیر، طیف ، هوش مصنوعی، امنیت و کارآمدی مصرف انرژی بسیار پیشرفته تر باشد.

در این خصوص درک تمایزهای بین ۵G و ۶G برای درک پتانسیل آینده ارتباطات بی سیم ضروری است. هرچند ۵G هنوز به طور کامل در سراسر جهان استفاده نمی شود، اما تحقیقات و توسعه ۶G درحال انجام است. طبق آخرین گزارش ها، چین مشغول آزمایش یک اینترنت بی سیم بسیار سریع با سرعت دانلود ۳۰۰ گیگابیت برثانیه است.

انستیتو بیست و پنجم «دومین آکادمی علم و صنعت هوافضای چین» برای نخستین بار از انتقال بی سیم موفق با فرکانس سطح تراهرتز (THz)و دستیابی به سرعت انتقال داده ۱۰۰ گیگابیت برثانیه خبر داد. برای نشان دادن تمایز، سیگنال ۵G با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه در آمریکا ایده آل به نظر می رسد.

این فناوری از فرکانس های THz استفاده می کند که مانند باند mmWave برای ۵G است و البته هنگام انتقال سیگنال در مسافت و نفوذ در ابر (مه) با چالش روبرو می شود. با این وجود ارتباطات THz می تواند سرعت انتقال بی سیم را سرعتی مشابه انتقال داده با فیبر ارائه کند.

با توجه به آنکه پیش بینی نمی شود نسل ششم ارتباطات همراه تا ۲۰۳۰ میلادی ارائه شود، این فناوری جدید اهمیت زیادی دارد و به توسعه سرویس های جدید در حوزه سرگرمی، خودروسازی، خدمات درمانی و غیره منجر می شود.

در این میان رقابت چین و آمریکا برای توسعه وایجاد فناوری های جدید همچنان ادامه دارد. این درحالی است که رقابت برای توسعه ۶G در حال گسترش است و آمریکا بیم آن دارد از قافله عقب بماند.

هفته گذشته کاخ سفید با رهبران صنعتی جلسه ای برگزار کرد تا درباره نسل آینده ارتباطات بی سیم مذاکره کند. بیم آنکه کشورهای دیگر در حوزه ایجاد استانداردها برای ارتباطات ۶G رهبری را به دست گیرند و اخبار مشابه از چین، نگرانی های آمریکا را بیشتر کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین