|
| کد مطلب: ۱۰۳۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد

مردم حافظ محوطه‌های باستانی کرمانشاه شده‌اند

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تشدید نظارت بر محوطه های باستانی کرمانشاه در ایام نوروز به منظور جلوگیری از دست اندازی به آنها خبر داد و گفت: در این ایام مردم به حافظان اصلی میراث باستانی استان تبدیل شده‌اند.

مردم حافظ محوطه‌های باستانی کرمانشاه شده‌اند
منبع: ايسنا |

داریوش فرمانیبااشاره به تشدید نظارت بر محوطه های باستانی استان، اظهارکرد: هرساله به منظور جلوگیری از سوء استفاده و دست اندازی احتمالی به محوطه های باستانی استان در ایام نوروز تمهیداتی در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه سوداگران آثار تاریخی ایام نوروز و تعطیلات را بهترین فرصت برای دست اندازی به محوطه‌ها و بناهای تاریخی بویژه در مناطق روستایی و بافت تاریخی داخل شهر می‌دانند، بنابراین با تمهیدات اندیشیده شده تلاش کرده ایم تا مانع از تخریب آنها شویم. 

سرپرست میراث فرهنگی اضافه کرد: در کرمانشاه حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی داریم که حفاظت از آنها کار دشواری است، با این وجود افزایش تعداد گشت های حفاظتی از بناها و محوطه های تاریخی یکی از این برنامه هاست که با وجود کمبود تعداد نیروهای یگان حفاظت استان آن را اجرایی کرده‌ایم.

وی تصریح  کرد: علاوه بر نیروهای یگان  حفاظت استان سعی شده از ظرفیت نیروی انتظامی هم در این ایام استفاده شود.

فرمانی یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این ایام برای حفاظت از محوطه ها و بناهای تاریخی را بکارگیری انجمن های میراثی عنوان کرد و گفت: طی یکسال اخیر تلاش های بسیاری انجام دادیم تا انجمن های میراث را به منظور حفاظت بیشتر از آثار تاریخی در اکثر شهرستان های استان تشکیل دهیم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که تعداد آثار تاریخی کرمانشاه بسیار زیاد است و سومین استان کشور از این نظر هستیم، بنابراین نگهداری و حفاظت از این آثار با این وسعت به تنهایی از عهده میراث فرهنگی بر نمی آید، لذا تلاش شده تا حفاظت از آثار تاریخی استان را مردم محور کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی استان یادآورشد: برای استفاده از ظرفیت مردمی، انجمن های میراثی را در اکثر شهرستان های استان تشکیل داده ایم  و حدود شش هزاررکارت برای اعضای آنها صادر شده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی استان رویکرد حفاظت از آثار تاریخی استان توسط مردم را دنبال می کند، خاطرنشان کرد: طی ایام نوروز بیشتر گزارش ها مبنی بر تعرض به محوطه های تاریخی و باستانی استان از سوی مردم و انجمن های میراثی به ما ارسال شده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین