|
| کد مطلب: ۱۰۳۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

هوش مصنوعی این سرطان را فقط در ۳۰ روز درمان می کند

هوش مصنوعی احتمالاً می‌تواند آینده حوزه کشف درمان‌ها را متحول کند.

هوش مصنوعی این سرطان را فقط در ۳۰ روز درمان می کند
منبع: دیجیاتو |

گروهی از محققان با کمک یک سیستم هوش مصنوعی به نام Pharma AI که برای کشف داروها استفاده می‌شود، توانسته‌اند در عرض فقط  30 روز  درمانی را برای یک نوع سرطان پیدا کنند. همچنین سیستمی دیگر با هوش مصنوعی ساخته شده است که می‌تواند شانس بقای بیمار را پیش‌بینی کند.

 

به گزارش نیویورک پست، دانشمندانی از دانشگاه تورنتو و شرکت Insilico Medicine با کمک هوش مصنوعی، برای شایع‌ترین نوع سرطان کبد موسوم به کارسینوم هپاتوسلولار (HCC) درمانی پیدا کرده‌اند. آن‌ها برای انجام این کار یک پایگاه داده هوش مصنوعی از ساختارهای پروتئینی به نام  AlphaFold  را به  Pharma AI  دادند. سپس این سیستم روشی را برای درمان HCC پیدا کرد که پیش‌تر شناخته نشده بود.

این دارو فقط در عرض  یک ماه  و تنها پس از تکمیل  هفت ترکیب  ساخته شد. محققان پس از ایجاد دومین ترکیب درمانی، مولکول هدف جدیدی را پیدا کردند که می‌تواند برای درمان این نوع سرطان استفاده شود. بااین‌حال، همه داروهای بالقوه باید پیش از مصرف عمومی از مرحله آزمایش‌های بالینی عبور کنند.

هوش مصنوعی زایا این‌بار به کمک درمان سرطان می‌آید

«الکس ژاوورونکوف»، بنیان‌گذار و مدیرعامل Insilico Medicine می‌گوید: «درحالی‌که دنیا از پیشرفت‌های هوش مصنوعی زایا در حوزه هنر و زبان به وجد آمده بود، الگوریتم‌های هوش مصنوعی زایای ما با کمک ساختار برگرفته از پایگاه داده AlphaFold یک بازدارنده بالقوه جدید را طراحی کرد.»

«مایکل لویت»، برنده نوبل شیمی، درباره این دستاورد می‌گوید: «این مقاله گواه دیگری بر ظرفیت هوش مصنوعی در افزایش سرعت، بهره‌وری و دقت فرایندهای کشف دارو است. با تلفیق توانایی پیش‌بینی AlphaFold و قدرت کشف هدف و طراحی دارو در پلتفرم Pharma AI از Insilico Medicine، می‌توان تصور کرد که در آستانه عصر جدیدی از کشف داروها با هوش مصنوعی قرار داشته باشیم.»

نتایج این پژوهش در مجله Chemical Science منتشر شده است.

علاوه‌براین، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و BC Cancer در مطالعه‌ای مستقل توانسته‌اند هوش مصنوعی جدیدی بسازند که قادر است از روی وضعیت بیمار و یادداشت‌های پزشک نرخ بقای فرد را با  دقت 80 درصدی  پیش‌بینی کند. این سیستم برای همه انواع سرطان‌ها قابل استفاده است. نتایج این پژوهش که روی 47,625 نفر آزمایش شده، در مجله JAMA Network Open به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین