|
| کد مطلب: ۱۰۳۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

بازیافت زباله با هوش مصنوعی!

استفاده از هوش مصنوعی در بازیافت زباله، مزایای زیادی دارد. این رایانه‌ها می‌توانند داده‌ها را سریع‌تر از انسان‌ها ذخیره و پردازش کنند. داده‌های ذخیره‌شده می‌توانند توسط مدیران استفاده شوند یا حتی برای بهبود خروجی در دسترس عموم قرار بگیرند. حتی خود ماشین‌ها نیز می‌توانند از اطلاعاتی که ذخیره می‌کنند، یاد بگیرند و تفکیک دقیق‌تر را امکان‌پذیر کنند. هوش مصنوعی، اتکای ما به تفکیک دستی را کاهش می‌دهد.

بازیافت زباله با هوش مصنوعی!

تفکیک زباله با هوش مصنوعی، به جداسازی مواد براساس گروه آنها کمک می‌کند و روند بازیافت را سرعت می‌بخشد.استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازیافت، یک گام مهم در جهت داشتن یک سیستم بازیافت کارآمدتر است. این کار به کاهش آلودگی، استفاده بهتر از محصولاتی که قبلا تولید شده‌اند و کاهش اثر زیست‌محیطی زباله‌ها کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال، شرکت «هرا»(HERA) در ایتالیا، یکی از شرکت‌هایی است که برای کاهش آسیب‌های محیطی و به حداقل رساندن زباله‌ها تلاش می‌کند و با مدیریت هوشمند زباله سعی دارد شهرها را تمیزتر نگه دارد. هدف این شرکت، فیلمبرداری از زباله‌های ورودی برای خودکارسازی شناسایی، استفاده مجدد و بازیافت زباله با استفاده از هوش مصنوعی است. بنابراین، هرا از شرکت «آی‌بی‌ام»(IBM) برای تسهیل بخشیدن به توسعه یک راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد تا این فرآیند، مقرون‌به‌صرفه و سریع باشد.

شرکت «زن‌رباتیکس»(ZenRobotics) مستقر در هلسینکی، ربات‌های تفکیک زباله را برای مواد سنگینی مانند ضایعات ساختمانی و مواد سبک‌وزن مانند زباله‌های خانگی ابداع می‌کند. استفاده از ماشین‌هایی که به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند، می‌تواند حجم زباله‌های تفکیک‌شده را افزایش دهد تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود.


مدیریت خودکار زباله با کمک اپلیکیشن‌ها

شیوه‌های کنونی مدیریت زباله، بر استفاده از اوراق، تقویم، نرم‌افزارهای یکپارچه و سایر موارد ضروری نیاز دارند. این روش، گران و زمان‌بر است و به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد.

در ساختار مدیریت زباله، اپلیکیشن‌ها می‌توانند مهم‌ترین دستیاران یکپارچه‌سازی فناوری‌های مناسب و جدید برای غیرنظامیان، شرکت‌ها، مقامات و سایر ذینفعان به منظور دستیابی به اهداف کاهش زباله، حفاظت از محیط زیست، بازیافت و مواردی از این دست باشند.

اپلیکیشنی که شامل ویژگی‌های کامل مدیریت زباله است، می‌تواند به مدیریت بهتر زباله‌ها کمک کند. چنین اپلیکیشن‌هایی، رسانه‌ای را برای دسترسی به جزئیات محلی و سیاست‌های مدیریت زباله فراهم می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها نه تنها برای کاربران، بلکه برای سازمان‌های مدیریت پسماند نیز سودمند هستند و آنها را قادر می‌سازند تا مدیریت زباله خود را آسان‌تر کنند.

اپلیکیشن‌ها می‌توانند به سازمان‌دهی بهتر ذخیره‌سازی، تأیید ضایعات و نظارت در لحظه بر زباله در مناطق مختلف و همچنین، جمع‌آوری، جداسازی و استفاده از زباله برای تولید برق کمک کنند.یک اپلیکیشن تلفن همراه که از فناوری برای مدیریت زباله استفاده می‌کند، می‌تواند پیشرفتی اساسی را در کل فرآیند مدیریت زباله به همراه داشته باشد. این اپلیکیشن‌ها، چند ویژگی دارند که به سودمند بودن آنها کمک می‌کنند.

انباشت داده‌ها. یک اپلیکیشن مدیریت زباله می‌تواند به کاربران امکان دهد تا همه بدنه محلی را زیر نظر داشته باشند و داده‌های مربوط به زباله را جمع‌آوری کنند.
کاهش نیاز به کاغذ. مدیریت جمع‌آوری زباله با استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌تواند نیاز سیستم سنتی مدیریت زباله را به کاغذ کاهش دهد.
خودکارسازی وظایف مدیریت زباله. چنین اپلیکیشن‌هایی می‌توانند به سازمان‌دهی بهتر ذخیره‌سازی، تأیید ضایعات و نظارت در لحظه بر زباله در مناطق مختلف و همچنین، جمع‌آوری، جداسازی و استفاده از زباله برای تولید برق کمک کنند.
یافتن زباله‌دان‌ها با استفاده از مکان‌یابی جغرافیایی. موقعیت جغرافیایی را می‌توان در اپلیکیشن‌های مدیریت زباله گنجاند تا به کاربران کمک کنند که یک زباله‌دان را در نزدیکی خود پیدا کنند و زباله‌های خانگی خود را به آنجا ببرند.
خدمات پشتیبانی. کاربران با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت زباله می‌توانند شکایت‌های مربوط به تاخیر در جمع‌آوری زباله در مناطق اطراف خود را گزارش دهند.
شهرهای هوشمند

شهرهای سراسر جهان در حال اجرای راه‌حل‌های هوشمند مدیریت زباله‌ها برای کمک به صرفه‌جویی در هزینه و کاهش اثرات زیست‌محیطی آنها هستند. برخی از شهرها در تلاش برای تبدیل شدن به شهرهای هوشمند، نمونه‌های برجسته‌ای از فناوری‌های مذکور را در عمل ارائه می‌دهند.

سانفرانسیسکو هر ساله مسیر حدود ۸۰ درصد زباله‌های خود را از محل‌های دفن زباله منحرف می‌کند و یکی از بالاترین نرخ‌های بازیافت را در آمریکا دارد. این شهر تا حدودی از طریق مشارکت با یک شرکت جمع‌آوری زباله موسوم به «رکولوژی»(Recology) به این موفقیت دست یافته است. رکولوژی، مبلغ قابل توجهی را برای ارتقای امکانات خود سرمایه‌گذاری کرد و ناوگانی از ربات‌های تفکیک زباله را برای تفکیک سریع و دقیق مواد قابل بازیافت به کار گرفت.

این ربات‌ها مجموعه‌ای از وظایف را انجام می‌دهند؛ از جمله جداسازی آلاینده‌ها، بازیافت مواد قابل بازیافت توسط تفکیک‌کننده‌های سنتی و تفکیک پلاستیک‌های سیاهی که تفکیک‌کننده‌های نوری نمی‌توانند آنها را شناسایی کنند. این کار نه تنها تضمین می‌کند که بیشتر زباله‌های سانفرانسیسکو به درستی بازیافت می‌شوند، بلکه کیفیت و قابلیت فروش مواد بازیافت‌شده را نیز افزایش می‌دهد.

شهر سونگدو در کره جنوبی، یکی از نخستین شهرهایی بود که سیستم مدیریت زباله بدون کامیون را اجرا کرد. این شرکت با نصب سطل‌های متصل به مجموعه‌ای از لوله‌های پنوماتیک زیرزمینی که زباله‌ها را به یک مرکز پردازش زباله منتقل می‌کنند، به این موفقیت مهم دست یافت. در این مرکز پردازش، زباله‌ها به طور خودکار تفکیک، بازیافت، دفن یا سوزانده می‌شوند تا انرژی تولید کنند. این کار نه تنها انتشار کربن را کاهش داد، بلکه به صرفه‌جویی در هزینه‌های شهر نیز کمک کرد. تا سال ۲۰۱۴، این سیستم تنها به هفت کارگر نیاز داشت.

آمستردام، یکی از هوشمندترین شهرهای جهان در رابطه با محیط زیست است. پایتخت هلند به عنوان بخشی از هدف خود برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن تا ۹۵ درصد تا سال ۲۰۵۰، تصمیم گرفت تا سیستم جمع‌آوری زباله‌های عمومی خود را با فناوری هوشمند ارتقا دهد. این شهر در سال ۲۰۱۴، مکانیسم‌های مخصوص وزن کردن را به برخی از کامیون‌های جمع‌آوری خود افزود و حسگرهای سطح زباله را در سطل‌های زباله عمومی نصب کرد. سپس، از داده‌ها برای ایجاد برنامه‌های کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر جمع‌آوری زباله استفاده شد.

در سال ۲۰۲۰، پژوهشگران دانشگاه «ام‌آی‌تی»(MIT) و «موسسه ای‌ام‌اس»(AMS Institute)، از راه حل بالقوه‌ای برای پاکسازی انبوه زباله‌های آمستردام رونمایی کردند. طرح مفهومی آنها، نصب زباله‌دان‌های شناور در کانال‌هایی بود که قایق‌های خودران می‌توانند آنها را جمع‌آوری کنند و بازگردانند.

اگر می‌خواهید در نحوه دفع زباله‌ها در جهان تفاوتی را به وجود آورید، حسگرهایی را به زباله‌دان‌های خود اضافه کنید، یک اپلیکیشن بازیافت را دانلود کنید یا از مدیریت بهتر زباله در جامعه خود حمایت کنید. اگرچه این فناوری‌ها در مقیاس جهانی پیاده‌سازی نشده‌اند اما پایه و اساس آینده‌ای را ایجاد می‌کنند که صرفه‌جویی در هزینه‌های جوامع را به همراه دارد و زباله‌ها را از محل‌های دفن زباله دور نگه می‌دارد.

به کار گرفتن فناوری‌های جدید می‌تواند راهی مقرون‌به‌صرفه برای تفکیک و بازیافت زباله باشد. در واقع، احتمالا در آینده نزدیک می‌توانیم انتظار افزایش تأثیر فناوری بر مدیریت زباله را داشته باشیم. این گونه فناوری‌ها علاوه بر پاک نگه داشتن محیط زیست و دور کردن آن از آلودگی می‌توانند فرصت‌های شغلی و درآمد جدیدی را در رابطه با توسعه شهری ایجاد کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین