|
| کد مطلب: ۱۰۲۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد

عباس عبدی: ریشه های داخلی ناآرامیهای1401در نوه ها و بچه های خود مسئولان هم هست/ مشکل کشورما راه حل تکنیکال ندارد

عباس عبدی پژوهشگر و فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که « حل مشکلات و مسایل ایران، راه حل تکنیکال ندارد و اگر یک جایی را بگیرد، جای دیگر در می رود ؛ اگر جایی را بخواهید درست کنید، جای دیگر خراب میشود. »

عباس عبدی: ریشه های داخلی ناآرامیهای1401در نوه ها و بچه های خود مسئولان هم هست/ مشکل کشورما راه حل تکنیکال ندارد

عبدی با تاکید بر اینکه « این کار حتی در توان دولت هم نیست»، افزود: اگر بخواهیم مثال بزنیم؛ درست مثل این است که یک تیمی دارد در یک زمین سنگلاخ بازی میکند. تغییر بازیکن و مربی هیچ کمکی نمیکند. با وجود داور درست و حسابی هم بازیکن در این زمین بد نمی تواند خوب بازی کند. ابتدا باید زمین چمن بشود.

به گزارش آیند، بخشی از اظهارات عبدی در میزگرد سالنامه تجارت فردا بدین شرح است:

* سه حوزه باید در مسیر اصلاحات قرار بگیرد. اولین حوزه ای که باید اصلاح شود، رسانه است. دوم، حاکمیت قانون است. سیستم حاکمیت قانون درر ایران و استقلال نهاد قضایی مهم است؛ یعنی اینکه هر کسی به دادگاه میرود، هر حکمی را که قاضی داد ، قبول کند نه اینکه بگوید قبول ندارم. سومی هم شورای نگهبان است. با این شورای نگهبان و تفسیرهایی که از قانون دارد، با این رد صلاحیتهای گسترده، و با این تفسیرهایی که از دین میکند، تقریبا میشود گفت شکاف عظیمی میان جامعه و حکوکت ایجاد شده که هر روز عمیق تر میشود.

* کشورها و جوامعی توسعه یافته هستند که نهادهایشان مستقل باشند. یعنی اگر شما به نهاد دولتتان بی اعتماد هستید، دلیلی ندارد به نهادهای دیگر هم بی اعتماد باشید.

* وقتی مردم به دولت اعتماد داشته باشند، به نهاد رسمی رسانه مثل رادیو و تلویزیون هم اعتماد دارند. اما نباید اعتماد به نهاد رادیو و تلویزیون تابع اعتماد به حکومت باشد . این دو از هم جدا هستند چرا که اگر رسانه تابع حکومت باشدف به بوقچی تبدیل میشود.

* از نظر من سیستم از نظر اینکه چه تصمیمی بگیرد، یکدست نیست. شاید آن یک ماه اول ارزیابی هایی کردند اما نتوانستند تصمیمی بگیرند. هنوز هم فکر میکنند چه باید کرد. از یک طرف می دانند ریشه های داخلی این ماجرا چقدر عمیق است . این ماجرا در نوه ها و بچه های خود مسئولان هم هست و حس میکنند که چه شده است. از طرفی هم از خود میپرسند اگر عقب نشینی کنند، مردم تا کجا پیش میروند. اما گویا اشتباهات ادامه دارد.

* این ایده وزارت ارتباطات درباره سیم کارت ها خیلی ضربه بدی به اعتماد عمومی زد. مردم چه گناهی کرده اند؟ چرا یک وزیر نباید بدی این موضوع را بفهمد؟ چون در فضایی زندگی میکند که این ایده برایش عادی است. یک نفر هم به او نمیگوید که این کار بد است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین