|
| کد مطلب: ۱۰۲۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

فیلم| رازگشایی از یک پرسش بزرگ : خمیازه طولانی نشانه چیست؟

نتایج یک بررسی علمی نشان می دهد هرچه اندازه مغز بزرگتر باشد احتمالا مدت خمیازه هایی که کشیده می شود بلندتر خواهد بود.

منبع: خبر آنلاین |

 یک مطالعه در مقیاس بزرگ در سال 2021 یافته هایی جالب را درباره خمیازه نشان داده است: « مهره‌دارانی که مغز بزرگ‌تر و نورون‌های بیشتری دارند خمیازه‌های طولانی‌تری می کشند.»

محققان داده هایی را در مورد 1291 خمیازه جداگانه از مشاهدات عینی این مهره داران در باغ وحش و ویدئوهای آنلاین جمع آوری کردند که در مجموع 55 گونه پستاندار و 46 گونه پرنده را پوشش می دهد. آنها "همبستگی قوی" بین مدت خمیازه کشیدن یک حیوان و اندازه مغز آن حیوان پیدا کردند.

یورگ ماسن استاد دانشگاه اوترخت هلند در بیانیه ای در سال 2021 گفت: «ما با دوربین به چندین باغ وحش رفتیم و درکنار محوطه حیوانات منتظر خمیازه کشیدن حیوانات بودیم. "این پژوهش کاری دشوار، زمان بر و بسیار طولانی بود."

نتایج این مطالعه می‌تواند به پرسش های بی پاسخ علمی درباره خمیازه پاسخ دهد . دانشمندان پیش از هرچیز در پی پاسخ این پرسش اساسی هستند که چرا خمیازه می کشیم ؟

چه فعل و انفعالی در بدن رخ می دهد که خمیازه می کشیم؟

پرسش بعدی درباره حیواناتی است که اصلا خمیازه نمی کشند. مثلا چرا زرافه‌ها اصلاً نیازی به خمیازه کشیدن ندارند؟

محققان در مقاله خود در این باره ینوشتند: "اگرچه الگوی خمیازه ثابت است، اما مدت زمان آن با اندازه مغز و تعدادنورون ها تکامل یافته است."

علاوه بر این، به نظر می رسد که این عملکرد در طیف متنوعی از حیوانات حفظ شده است، به طوری که منشا تکاملی آن رامی توان حداقل به جد مشترک پرندگان و پستانداران نسبت داد و حتی شاید رگه هایی از قدمت در نسل های پیشتر را همرهگیری کرد.

ارسال نظر

پربازدیدترین