|
| کد مطلب: ۱۰۱۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد

حداد عادل: در این سالهای قحطی کاغذ، بیش از 100 هزار عنوان کتاب چاپ شده است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در نمایشگاه کتاب به آینده جمهوری اسلامی امیدوارتر می‌شوم.

حداد عادل: در این سالهای قحطی کاغذ، بیش از 100 هزار عنوان کتاب چاپ شده است
منبع: فارس |

حدادعادل در اختتامیه بیستمین جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: 

کتابخوانی در هر ملتی نشانه قوت آن است. هر ملتی که کتابخوان باشد، شایسته احترام است و کتابخوانی نشانه علاقه به دانایی و تفکر است. جامعه‌ای که کتاب در آن مهجور باشد، نمی‌شود به آن امید بست.

 وی افزود: به نمایشگاه کتاب تهران نزدیک می‌شویم؛ نمایشگاهی که چند سال به خاطر کرونا از شکوهش کم شده بود و امیدواریم که امسال شاهد نمایشگاهی بهتر از دوره‌های گذشته باشیم. من در نمایشگاه سعی می‌کنم حضور داشته باشم و با حضور در نمایشگاه به آینده جمهوری اسلامی امیدوارتر می‌شوم؛ چرا که می‌بینم همه با اشتیاق کتاب می‌خرند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یک تحول حقیقتاً فرهنگی با انقلاب اسلامی در امر کتاب و کتابخوانی در ایران پدید آمد و چون این تغییر تدریجی بوده، احساسش نمی‌کنیم. البته با توجه به تجربه زیسته خودم می‌گویم که در سال‌های ۵۳ تا ۵۵ در ایران، تعداد کتاب‌های چاپ شده ۶۰۰ عنوان بوده است .

 

وی افزود: در همین سال‌هایی که با قحطی کاغذ برای کتاب مواجهیم و با تحریم‌های پیش‌آمده، تولید کتاب کاری دشوار است، اما با همین دشواری، شمار کتاب‌هایی که در یک‌ سال چاپ می‌شود از ۱۰۰ هزار عنوان تجاوز می‌کند. با توجه به این که جمعیت کشورمان از آن زمان تا به حال بیش از ۲ برابر شده است و این امر نشان از بهار گسترده در عرصه کتاب و فرهنگ می‌دهد.

حداد عادل گفت: مهم‌تر از کمیت، کیفیت است، درباره کتاب‌های ادبی که قبل‌ از انقلاب منتشر شدند، باید بدانیم که چند درصد ترجمه هستند و چند درصد رمان درجه اول. بعد یک تحلیل محتوایی می‌شود کرد که مضامین ارزش‌های مندرجه در داستان‌ها حول چه محورهایی بوده است. در این تحلیل‌ها می‌توان دریافت که آثار موجود چقدر تفاوت کیفی و معنوی با قبل داشته است.

ارسال نظر

پربازدیدترین