|
| کد مطلب: ۱۰۱۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد

روایت «مصطفی الکاظمی» از دیدار با رهبر انقلاب و مذاکرات ایران و عربستان

نخست‌وزیر سابق عراق تأکید کرد که مذاکرات ایران و عربستان که پیش‌تر وی در بغداد آن را مدیریت کرده بود مذاکراتی «صریح و فراگیر و ثمربخش» بود.

روایت «مصطفی الکاظمی» از دیدار با رهبر انقلاب و مذاکرات ایران و عربستان
منبع: میدل ایست نیوز |

«مصطفی الکاظمی» در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» که امروز (یکشنبه ) منتشر شد، تأکید کرد که ازسرگیری روابط ایران و عربستان به نفع دو ملت و همه ملت‌های منطقه خواهد بود.

نخست وزیر سابق عراق همچنین درباره اولین سفرش به تهران و دیدارش با رهبر ایران گفت که این دیدار مبتنی بر صراحت بوده و افزود که با وی گفته که عراق یک کشور مسلمان و همسایه و عربی است و نیازمند تعادل در روابط خارجی خود است و بی آنکه ضد ایران باشد می‌خواهد که متوجه خاص بودن وضعیت عراق بشوید و اینکه عراق به شدت نیازمند امریکاست که به ما در آزادشدن از چنگ صدام حسین و داعش کمک کرد.

 

وی افزود که موضع رهبر ایران بسیار واضح بود: «به حاکمیت ارضی عراق و خاص بودن وضعیت این کشور و به سیاستی که برای منافع خود پیش بگیرد احترام می‌گذاریم اما به سیاست‌های امریکا اعتماد نداریم، هرچند عراق حق دارد سیاست خارجی خود را بر اساس منافعش ترسیم کند».

مصطفی الکاظمی تأکید کرد که مذاکرات صریحی هم با فرمانده نیروی قدس و دیگر مقامات ایران داشته و تأکید کرده که روابط عراق و امریکا راهبردی است و افزود که ایرانی‌ها می‌خواستند خیالشان راحت باشد و ما خیالشان را راحت کردیم که منافع عراق این مسئله را ایجاب می‌کند که نیروهای امریکایی برای آموزش نیروهای عراقی در عراق باشند بدون اینکه تهدیدی علیه ایران باشد.

وی گفت که در دوره نخست‌وزیری‌اش چند بار پیام‌هایی را میان ایران و امریکا ردوبدل کرده است به خصوص وقتی که گروه‌های مسلح عراقی هدف قرار گرفتند.

مصطفی الکاظمی تأکید کرد که ترور سردار قاسم سلیمانی نقض صریح حاکمیت ارضی عراق بود و موضع دولت عراق هم در محکومیت این حادثه کاملا آشکار بود و این تصمیم کاملا امریکایی بود و کشورهای منطقه و عراق هیچ نقشی در آن نداشتند.

وی افزود که عراق در مذاکرات ایران و امریکا درباره آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران نقش داشت و مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بود که به علت انتخابات امریکا به تعویق افتاد و تأکید کرد که شخصا در زمان ریاست دستگاه اطلاعات به تهران رفته و با این زندانیان امریکایی ملاقات کرده بود.

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین