|
| کد مطلب: ۹۳۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد

نوشته‌های ۲۰هزار ساله دیوارهای یک غار

نقطه‌ها، خطوط و نشانه‌های Y شکل عصر حجر ممکن است نشان‌دهنده نوعی سیستم نوشتاری باشد که توسط انسان‌های شکارچی ایجاد شده که دست‌کم ۲۰ هزار سال پیش در اروپا زندگی می‌کردند.

نوشته‌های ۲۰هزار ساله دیوارهای یک غار

به گزارش لایوساینس، دست‌کم ۲۰ هزار سال پیش، انسان‌هایی که در اروپا زندگی می‌کردند، غارنگاره‌های شگفت‌انگیزی از حیوانات خلق کردند که همراه تک تک آن‌ها علائم عجیبی نیز می‌نوشتند: خطوط، نقاط و نمادهای Y شکل. نتایج یک تحقیق جدید ادعا می‌کند که این علائم، ممکن است با رفتار فصلی حیوانات شکار ارتباط داشته باشد و در نتیجه، این علائم به نخستین‌ نوشته شناخته‌شده در تاریخ بشر محسوب می‌شود.

تجزیه و تحلیل آماری محققان روی بیش از ۸۰۰ مجموعه علائم مرتبط با حیوانات، به فرضیه آن‌ها قوت می‌بخشد. محققان ارتباط قوی بین تعداد علائم و ماه‌های قمری پیدا کرده‌اند که در آن نوعی حیوان جفت‌گیری می‌کند.

«بنت بیکن»، محقق ارشد این تحقیق و همکارانش فرضیه خود را یک قدم جلوتر بردند و روی علامت Y شکلی تمرکز کردند که فکر می‌کنند به یک رویداد خاص در چرخه زندگی یک حیوان اشاره دارد. تجزیه و تحلیل‌های آماری بار دیگر نتیجه‌گیری محققان را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که قرار دادن علامت Y شکل در یک مجموعه علائم، نشان‌دهنده فصل تولد گونه‌های جانوری است.

«آوریل نوول»، محقق دانشگاه ویکتوریا واقع در کانادا است که در تحقیقات اخیر شرکت نداشته است. با این وجود، او در گفت‌وگو با لایوساینس اظهار کرد که هرگونه تحقیقات درباره نشانه‌ها و علائم غیرتمثیلی ارزشمند است، اما فرضیه‌هایی در این تحقیق مطرح شده است که اثبات نشده‌اند.

ارسال نظر

پربازدیدترین