|
| کد مطلب: ۱۱۵۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد

رفتاری که با هادی چوپان انجام دادند، اصلا در شان او نبود

اکبر خزایی، تنها داور IFBBpro، مسعود روشنی، سخنگو و مدرس فدراسیون پرورش اندام ایران از هادی چوپان حمایت کردند.

رفتاری که با هادی چوپان انجام دادند، اصلا در شان او نبود
منبع: خبر ورزشی |

پس از جنجال‌های و بحث‌های طولانی بر سر رسمیت مسابقات مسترالمپیا در ایران و درگیری‌های مختلف با موضوع صلاحیت IFBB و IFBBpro به سراغ آن رفتیم که میزگرد جامعی را برای رسیدگی به این مسئله برگزار کنیم. پس در پی برای روشن شدن مسائل مورد اختلاف، از اکبر خزایی، تنها داور IFBBpro، مسعود روشنی، سخنگو و مدرس فدراسیون پرورش اندام ایران که عضوی از خانواده IFBB است و از کاوه سنجری، رئیس کمیته داوران بدنسازی WABBA دعوت به عمل آمد تا در خصوص همه ابهامات و اختلافات موجود در پرورش اندام ایران به گفت‌وگو بپردازند. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

تاریخچه فدراسیون جهانی پرورش اندام چیست؟

خزایی: در گام اول باید به صورت تاریخی به این موضوع نگاه کنیم؛ سال ۱۹۴۶ تشکیلات IFBB توسط برادران ویدر تاسیس شد که شامل ۲ بخش آمتور و حرفه‌ای(IFBBpro) می‌شود و رئیس بخش آماتور «بن ویدر» و رئیس بخش حرفه‌ای نیز «جو ویدر» شدند. در بخش آماتور مسابقات در سطح قاره‌ای برگزار می‌شد و پس از آنکه قهرمانان هر قاره به اوج می‌رسیدند، با کسب کارت حرفه‌ای، مجوز رقابت در مسابقات حرفه‌ای را می‌گرفتند و اولین مسابقات مسترالمپیا ۵۸ سال پیش برگزار شد. ضمن اینکه بخش آماتور کاملا زیر نظر بخش حرفه‌ای بود.

در آن زمان رافائل که در حال حاضر رئیس بخش آماتور است، منشی جو ویدر، رئیس بخش حرفه‌ای‌ها بود که به واسطه فعالیت‌های خوب توانست ریاست کمیته داوران فدراسیون آماتور را به دست بگیرد. پس از مرگ بن ویدر، رافائل رئیس IFBB شد و شروع به زورگویی به قاره‌ها کرد و شفافیت مالی را از بین برد. فروش دفترچه‌ها و مدارک داوری به افراد فاقد صلاحیت در تمام قاره‌ها را پیش گرفت و پس از این اتفاقات، پل‌چوآ (Paul chua)، ریاست قاره آسیا پرورش اندام(ABBF) نتوانست این زورگویی‌ها را بپذیرد و از اعمال نفوذ خودش استفاده کرد و قاره آسیا را جدا کرد و یک فدراسیون جهانی به نام WBPF تاسیس کرد و دیگر با رافائل کار نکرد و این نکته هم قابل توجه است که بخش آسیایی(IOC) رسمیت بیشتری دارد.

در سال ۲۰۱۵ رافائل و پاول بخشی از تشکیلات داوران را به مسابقات مسترالمپیا بردند و آنجا خواستند سهمی در قضاوت بخش آماتور داشته باشند اما رئیس وقت IFBBpro این اجازه را نداد زیرا داوران تشکیلات بخش آماتور را فاقد صلاحیت می‌دانست و نمی‌خواست اعتبار مسابقات مسترالمپیا که معتبرترین مسابقات پرورش اندام است را زیر سوال ببرد. این مسئله منجر به آن شد که IFBB از NPC بیرون انداخته شود و رافائل در مصاحبه‌اش فرار رو به جلو کرد و گفت بخش حرفه‌ای را به علت وجود دوپینگ محروم می‌کند و از این به بعد جدا خواهند شد.

این احساس که جایگاه هادی چوپان از نگاه مردم تفاوت‌هایی با نگاه مدیران دارد، درست است؟

روشنی: جایگاه هادی چوپان روزی آمال و آرزوی ما بود ولی امروز یک ایرانی داریم که ثابت کرده ابرقدرت‌ترین کشور بدنسازی جهان ما هستیم. راهی که روزی با بیت‌الله عباس‌پور باز شد، امروز هادی چوپان در صدر آن قرار گرفته و فکر می‌کنم در پرورش اندام کاری را انجام داد که هیچوقت نتوانستیم آن را انجام دهیم. هادی چوپان باید محبوب‌ترین ورزشکار ایران می‌شد زیرا کاری را عملی کرد که در ذهن همه ما نشدنی بود.

هادی چوپان اسطوره ورزش ایران در دنیاست و نصیرزاده هم نباید با او مشکل داشته باشد زیرا هادی پرچم کشورمان را در جهان بالا برده است. مردم و ورزشکاران ولی نعمت فدراسیون نشین‌ها هستند. اگر این ورزشکاران نباشند اصلا فدراسیون وجود ندارد و ما نیز جایگاهی نخواهیم داشت. فکر می‌کنم در مصاحبه نصیرزاده در مورد هادی چوپان اشتباهات لپی پیش آمده که در اصلاح آن باید گفت چوپان بی شک افتخار ملی و جهانی است و ما به امثال چوپان خواهیم بالید.

سنجری: رفتاری که با هادی انجام دادند، اصلا در شان او نبود. روزی در مسابقات آماتوری روسیه هادی شرکت کرد و من در جایگاه داوران بودم و او توانست اورآل شود. داوران دیگر و دوستان ما در آن زمان می‌گفتند که هادی پدیده این رشته است و روزی تمام قله‌های آن را فتح می‌کند. مگر می‌شود که بگوییم مسترالمپیا ورزش نیست؟ مسترالمپیا بالاترین سطح از مسابقات ورزشی در رشته پرورش اندام است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین