|
| کد مطلب: ۱۱۲۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد

از اشتباهات داوری تا بی دقتی بازیکنان

عواملی که قهرمانی را از استقلال گرفتند!

استقلال می‌توانست به جای پرسپولیس جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرد اگر فقط چند مورد از اتفاقات لیست شده در این مطلب، به سود آبی‌ها رقم می‌خورد.

عواملی که قهرمانی را از استقلال گرفتند!
منبع: ورزش3 |

استقلال می‌توانست عنوان قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کند اگر فقط نصف اتفاقاتی که در زیر لیست شده، اتفاق می‌افتاد و یا رخ نمی داد. از اشتباهات داوری که چندین پنالتی سرنوشت ساز را به سود تیم ساپینتو اعلام نکردند تا فرصت سوزی‌های بزرگی که باعث از دست رفتن امتیازات شد.

در زیر، 10 مورد از اتفاقات، اشتباهات و تصمیم گیری‌های غلطی که باعث شد استقلال قهرمانی لیگ را از دست بدهد، مرور کرده ایم:

* اول: ناکامی بابایی و محبی در دو تک به تک متوالی (2 امتیاز از دست رفته)

استقلال در هفته پنجم لیگ به مصاف پیکان رفت. با وجود خلق موقعیت‌های متعدد به روی دروازه میهمان، اما آبی پوشان در باز کردن دروازه ناصری ناکام بودند. تیم ساپینتو در کمتر از 60 ثانیه صاحب فرصت‌های بزرگی شد. در دقیقه 33، پاس کوین یامگا از زمین خودی برای پیمان بابایی به این بازیکن رسید. او با یک حرکت بدن دیدنی، بهروز نوروزی‌فرد را از جریان بازی خارج کرد و در موقعیت تک به تک با یک ضربه چیپ توپ را از بالای سر ناصری عبور داد ولی ضربه او به تور کنار دروازه برخورد کرد.

استقلال

استقلال

لحظاتی بعد، یک پاس بلند دیگر از زمین خودی و پشت مدافعین این بار به محمد محبی رسید. او نیز با ناصری گلر پیکان تک به تک شد؛ ضربه محبی پس از برخورد به دستان سنگربان پیکان در آستانه ورود به دروازه بود که نوروزی فرد با حضور به موقع، مانع از گل شدن توپ شد و آن را راهی کرنر کرد. اگر یکی از این 2 فرصت وارد دروازه پیکان می‌شد، استقلال از تساوی بدون گل فرار می کرد و سه امتیاز به دست می‌آورد.

* دوم: سوت‌های داوران علیه تیم ساپینتو (4 امتیاز از دست رفته)

طبق آماری که امروز توسط میرزابیگی، کارشناس داوری منتشر شد، 14 پنالتی در این فصل برای استقلال گرفته نشده است. یکی از آنها در دیدار برابر فولاد و در دقایق پایانی بود که حمید حاج ملک اعتقادی به خطا روی رضا میرزایی نداشت. آن بازی با تساوی یک – یک به پایان رسید و 2 امتیاز دیگر برای آبی ها از دست رفت.

استقلال

استقلال در هفته چهاردهم برابر مس رفسنجان با تساوی بدون گل متوقف شد. در نیمه اول، ضربه سجاد شهباززاده به دست بازیکن مس برخورد کرد ولی عرب براقی داور مسابقه این صحنه را ندید تا اینجا نیز آبی های پایتخت 2 امتیاز دیگر را از دست بدهند.

* سوم: چرا پاس ندادی پیمان؟! (2 امتیاز از دست رفته)

استقلال می‌توانست دربی رفت را به راحتی آب خوردن برنده شود، ولی غفلت بازیکنان این تیم باعث شد تا آن‌ها حسرت لحظات کلیدی آن مسابقه را بخورند. اگر از اشتباهان سیدحسین حسینی روی هر 2 گل گولسیانی بگذریم، مهمترین صحنه بازی برای آبی‌ها، از دست رفتن توپی بود که پیمان بابایی از دست داد.

استقلال

در لحظاتی که بازی با نتیجه 2 بر یک به سود استقلال دنبال می‌شد، آبی‌ها روی یک ضدحمله صاحب موقعیت بزرگی شدند. تقریبا از مرکز زمین تا دروازه بیرانوند، هیچ بازیکنی از پرسپولیس نبود و پیمان بابایی و مهدی قایدی، از سعید صادقی و محمد عمری پیش بودند.

تک روی‌های بابایی و پاس دیرهنگام او در حوالی خط محوطه جریمه، با تکل به موقع محمد عمری قطع شد. در شرایطی که پیمان می توانست خیلی زودتر توپ را جلوی پای قایدی بیندازد، اما تعلل او سبب شد این فرصت خوب از دست رفته و بازی با تساوی 2 – 2 به پایان برسد.

* چهارم: تکل سیاوش روی پای مغانلو و یک پنالتی تعیین کننده! (یک امتیاز از دست رفته)

دیدار استقلال و سپاهان با تساوی یک – یک رو به پایان بود اما تکل سیاوش یزدانی به روی پای شهریار مغانلو، منجر به یک خطای پنالتی شد که رامین رضاییان آن را وارد دروازه علیرضا رضایی کرد. یک خطای بی مورد که هم یک امتیاز را از تیم ساپینتو گرفت، هم 2 امتیاز به رقیب اضافه کرد و هم باعث اخراج سیاوش شد.

استقلال

* پنجم: یامگا و باورنکردنی‌ترین موقعیت از دست رفته فصل

یامگا در دیدار با سپاهان و زمانیکه بازی بدون گل دنبال می‌شد، یک موقعیت بزرگ را از دست داد. این بازیکن فرانسوی با چرخشی دیدنی در مرکز زمین، احمدزاده را از جریان بازی خارج کرد. در شرایطی که مدافعین سپاهان به هوای اینکه یامگا قصد دارد بازیکنان هم تیمی را صاحب توپ کند، به آفسایدگیری روی آوردند اما وینگر استقلالی‌ها با یک استارت انفجاری از قلب خط دفاعی حریف عبور کرد و تقریبا از میانه میدان با نیازمند تک به تک شد.

استقلال

استقلال

در شرایطی که مهری و مطهری روی دست یامگا بودند و این بازیکن به راحتی می‌توانست با یک پاس در عرض، ارسلان را با دروازه خالی روبرو کند، اما یامگا ترجیح داد خودش دروازه را باز کند و توپش را روانه دروازه کرد.  پیام نیازمند که از دروازه بیرون آمده بود، با واکنشی به موقع، توپ را مهار کرد و مانع از باز کردن دروازه تیمش شد تا یامگا در عین ناباوری هم تیمی هایش، فرصت بسیار خوبی را از دست بدهد.

* ششم: شهباززاده و عجیب ترین فرصت سوزی فصل (2 امتیاز از دست رفته)

یکی از ناامیدکننده ترین نتایج استقلال در این فصل، توقف برابر نساجی بود. آبی پوشان یکی از بهترین بازی‌های فصل را به نمایش گذاشتند ولی در عین ناباوری، برابر میزبان خود با تساوی یک – یک متوقف شدند. در دقیقه 84، حرکت تماشایی محبی از سمت چپ و ورود او به محوطه جریمه با یک ارسال دقیق به دهانه دروازه همراه شد و در شرایطی که شهباززاده یک دروازه خالی را مقابلش داشت، ضربه این بازیکن به طرز باورنکردنی از کنار تیرک به بیرون رفت.

استقلال

استقلال

این 2 امتیازی که استقلال در قائمشهر به جا گذاشت، در سرنوشت آن‌ها تأثیر بسیار زیادی داشت. البته در آن بازی یک صحنه مشکوک به پنالتی نیز روی مهدی قایدی اتفاق افتاد که باز هم عرب براقی اعتقادی به خطای پنالتی برای آبی‌ها نداشت.

* هفتم: سوت جنجالی پیام در دربی و مبهم‌ترین صحنه فصل (یک امتیاز از دست رفته)

درباره صحنه برخورد توپ به دست گولسیانی، مطالب فراوانی منتشر شده است. نیمی از کارشناسان داوری اعتقاد به خطای پنالتی داشتند و نیمی دیگر معتقد بودند تصمیم پیام حیدری برای ادامه بازی درست بوده است. آن صحنه در اوایل مسابقه رخ داد و بر فرض اعلام پنالتی به سود استقلال و گل شدن آن، روند بازی به طور کلی تغییر می‌کرد و نمی توان گفت که این صحنه، چند امتیاز را از تیم ساپینتو گرفته ولی حداقل آن یعنی یک امتیاز لحاظ شده است.

استقلال

* هشتم: چینش اشتباه ترکیب دربی و تعویض‌های اشتباه تر 

ساپینتو به یکباره ترکیب تیمش را برای دربی تغییر داد و در خط حمله، بابایی را جایگزین مطهری کرد. پیمان 58 دقیقه در بازی بود ولی هیچ کارایی برای تیمش نداشت. ساپینتو سپس در دقیقه 74 آرمان رمضانی را به میدان آورد ولی مهدی مهدی پور که در این 3 فصل بیشترین تعداد سانتر را انجام داده، 90 دقیقه روی نیمکت نشاند.

استقلال

نکته بعدی اینکه ساپینتو برای این بازی، روی نام ابوالفضل جلالی و سجاد شهباززاده خط قرمز کشید و این 2 بازیکن بازی را از خانه تماشا کردند. جلالی از چپ و مهدی پور از کناره‌ها می‌توانستند ارسال‌های خوبی برای رمضانی و شهباززاده داشته باشند و استقلال بدین صورت به گل تساوی دست یابد ولی ساپینتو در انتخاب ترکیب و نفرات ذخیره، اشتباه بزرگی را مرتکب شد.

* نهم: امان از تیرک های آزادی! (2 امتیاز از دست رفته)

استقلال در آزادی و برابر صنعت نفت، موقعیت‌های بزرگی را از دست داد. آبی پوشان 3 مرتبه تیرک دروازه تیم آبادانی را به لرزه درآوردند. دو بار قایدی و یک مرتبه مهری این کار را انجام دادند و اگر یکی از آن‌ها وارد دروازه می‌شد، آبی پوشان دست پر زمین بازی را ترک می‌کردند.

استقلال

استقلال

البته در این مسابقه نیز داور یک خطای پنالتی به روی قایدی اعلام کرد. کارشناسان داوری اعتقاد داشتند که خطای مدافع آبادانی ها به روی وینگر بوشهری در دقیقه 19، پنالتی بوده است. در این میان عده ای نیز گل تساوی صنعت نفت را آفساید تشخیص داده بودند.

* دهم: غیبت تماشاگران در بازی‌های خانگی (13 امتیاز از دست رفته)

استقلال در نیم فصل اول و در 6 دیدار خانگی، 13 امتیاز را از دست داد. به‌جز بازی با پیکان، در پنج مسابقه دیگر، دیدارهای این تیم بدون تماشاگر برگزار شد. از هفته اول برابر سپاهان گرفته تا جدال مقابل پیکان، فولاد، آلومینیوم، پرسپولیس و مس رفسنجان، همگی بدون حضور هواداران برگزار شدند که شاید با حضور آن‌ها، می‌توانست نتیجه دیگری رقم بخورد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین