|
| کد مطلب: ۱۰۷۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد

تصاویر/ نگاهی به وسواس‌های رونالدو/ از لاک سیاه تا اتاق یخ برای سلامتی

نشریه «میل» به تمام کارهایی که کریستیانو رونالدو برای حفظ سلامتی و تناسب اندام خود انجام می‌دهد، نگاهی انداخته است.

تصاویر/ نگاهی به وسواس‌های رونالدو/ از لاک سیاه تا اتاق یخ برای سلامتی
منبع: خبر ورزشی |

 فوتبالیست‌های سطح بالا تا چه اندازه باید به خود فشار بیاورند تا در اوج باقی بمانند؟ آنها از چه راهکارهایی استفاده می‌کنند تا برتری کوچکی نسبت به رقبای خود داشته باشند؟

کریستیانو رونالدو تا حدودی به این سوال پاسخ داد، زمانی که طرفداران با چشمان تیزشان متوجه شدند که او به دلیلی علمی به ناخن‌های پای خود لاک سیاه می‌زند: تا قارچ‌ها و باکتری‌ها نتوانند روی پای او تاثیری داشته باشند. فوق‌ستاره پرتغالی که سالیانه ۱۷۵ میلیون پوند در عربستان سعودی درآمد دارد، نسبت به سلامتی و تناسب اندام خود وسواس زیادی به خرج می‌دهد. وسواس رونالدو نتیجه شگفت‌انگیزی داشت: درواقع آزمایشات نشان داده‌اند که بدن این کهنه‌سرباز ۳۸ ساله ۱۴ سال از سن واقعی‌اش جوان‌تر است و ۷ درصد چربی دارد (به طور میانگین درصد چربی فوتبالیست‌ها ۱۱ است)، و ۵۰ درصد عضله.

هرچند رنگ کردن ناخن‌های پایش روشی غیرمعمول برای رسیدگی به اندامش است، در ادامه خواهیم دید که این مهاجم چه کارهای دیگری برای حفظ فرم فوق‌العاده بدنش انجام می‌دهد.

 

رونالدو1

 

شش وعده غذایی کوچک در طول روز

رونالدو به جای پایبندی به ساختار سنتی سه وعده غذایی صبحانه-ناهار-شام، ترجیح می‌دهد با شش وعده غذایی کوچک‌تر در طول روز سوخت‌گیری کند: صبحانه، میان‌وعده، ناهار، میان وعده، عصرانه، شام. الگوی غذایی رونالدو برای فوتبالیست‌ها غیرعادی نیست. گفته می‌شود که این الگو به برآوردن نیازهای تغذیه‌ای بالای فوتبالیست‌ها کمک می‌کند و انرژی لازم را برای طیف وسیعی از تمرین‌هایی که در طول روز انجام می‌دهند، فراهم می‌کند.

رژیم غذایی برای رونالدو بسیار مهم است، او طبق گزارش‌ها یک متخصص تغذیه شخصی دارد که از روزهای حضورش در رئال مادرید او را همراهی می‌کند. او عاشق آووکادو و ماهی تازه است و به طور کلی به غذاهای پر پروتئین و کم چرب مانند مرغ علاقه دارد، به طوری که آن را به خاطر خواص سالمش «جادویی» می‌نامد. سالاد، غلات کامل مانند کینوا و میوه‌های تازه نیز هر روز در بشقاب او دیده می‌شوند.

یکی از چیزهایی که ظاهراً رونالدو هرگز به آن دست نمی‌زند نوشیدنی‌های شیرین است. این فوتبالیست در یورو ۲۰۲۰ بطری‌های کوکاکولا را از روی میز برداشت و به پرتغالی فریاد زد: «آب بنوشید!» و با این حرکتش برای اسپانسرها دردسرساز شد.

 

رونالدو2

 

چرت‌های کوتاه زیاد به جای خواب طولانی

رونالدو مانند اکثر مردم هفت ساعت و نیم می‌خوابد، اما خواب او کمی متفاوت است: او ۵ چرت ۹۰ دقیقه‌ای می‌زند به جای خواب طولانی مدت. هدف این مدل خوابیدن که به خواب چندفازی معروف است، شکستن چرخه طبیعی خواب و تبدیلش به شش چرت کوتاه است، اگرچه روش دقیق می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی همان الگویی که نوزادان برای خواب از آن استفاده می‌کنند، که معمولاً به قیمت خراب کردن برنامه خواب والدین آنها تمام می‌شود.

مزایای این عمل شامل افزایش بهره‌وری، هوشیاری و توانایی یادگیری و حفظ اطلاعات جدید است. برخی از مطالعات علمی نشان داده‌اند که چرت زدن ۹۰ دقیقه‌ای در طول روز می‌تواند زمان واکنش به امور مختلف را بهبود بخشد. دانشمندان دیگر می‌گویند خواب چندفازی در مقایسه با برنامه خواب منظم هیچ مزیت ثابت شده‌ای ندارد.

اما گزارش شده که رونالدو نظریه ارائه شده توسط متخصص خواب ورزشی «نیک لیتل هیلز» را که در زمان حضور در رئال مادرید با او آشنا شده بود، پذیرفته است. او می‌گوید: «خواب مناسب واقعاً برای بهره‌گیری از تمرینات مهم است. خواب به ریکاوری عضلات کمک می‌کند، که واقعاً حیاتی است.»

 

رونالدو3

 

یک اتاقک کرایوتراپی ۵۰۰۰۰ پوندی

زمانی که رونالدو در سال ۲۰۲۱ به منچستریونایتد بازگشت، طبق گزارشات، اتاقک ۵۰۰۰۰ پوندی کرایوتراپی را به خانه‌اش آورد. اتاق‌های کرایوتراپی از نیتروژن مایع منجمد استفاده می‌کنند تا به سرعت هوا را تا ۲۰۰- درجه سانتیگراد (۳۲۸- فارنهایت) پایین بیاورند. تصور می‌شود که این درمان با افزایش گردش خون در واکنش بدن به سرمای شدید، به کاهش التهاب و تورم ناشی از آسیب‌دیدگی کمک می‌کند. به این دلایل، برخی از ورزشکاران از آن برای تسکین درد عضلانی و ریکاوری بین بازی و تمرین استفاده می‌کنند. افراد نمی‌توانند هربار بیش از پنج دقیقه در معرض سرمای شدید قرار بگیرند زیرا این امر می‌تواند به بافت‌های سالم آسیب برساند.

رونالدو در خانه فقط برای سه دقیقه در دمای نسبتاً ملایم -۱۶۰ درجه سانتیگراد (۳۵۶- فارنهایت) وارد اتاقک می‌شود. با این حال، نظرات علمی در مورد سرما درمانی متفاوت است. برخی از کارشناسان می‌گویند اگرچه این تکنیک شواهد عینی دال بر کارایی ندارد، اما ممکن است به عنوان یک دارونما مثبت عمل کند و باعث شود ورزشکاران احساس بهتری داشته باشند و سریعتر بهبود یابند.

 

رونادو5

 

ورزش تا ۴ ساعت در روز

رونالدو علاوه بر تمرین با باشگاه خود، جلسات تیم را با برنامه تمرینی شخصی‌اش تکمیل می‌کند. او پیلاتس، شنا و تمرین در باشگاه بدنسازی را در برنامه خود دارد، که شامل ۲۵ تا ۳۰ دقیقه کاردیو، دوی سرعت با شدت بالا و وزنه‌های هدفمند برای افزایش قدرت عضلانی است. او در کل روزی سه تا چهار ساعت ورزش می‌کند.

 

رونالدو7

 

لاک سیاه بر روی ناخن پا

هواداران در یکی از پست‌های اینستاگرامی اخیر رونالدو متوجه لاک سیاه‌رنگ ناخن‌های پایش شدند. دلیل خوبی برای انجام این کار وجود دارد و به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران برتر مانند رزمی‌کارها نیز ناخن‌های خود را رنگ می‌کنند. گفته می‌شود که ورزشکاران ناخن‌های خود را رنگ می‌کنند یا آنها را با یک لایه محافظ می‌پوشانند تا از ناخن‌های خود در برابر قارچ‌ها و باکتری‌ها محافظت کنند. خصوصا ورزشکارانی که ساعت‌ها مجبور به پوشیدن کفش هستند و پایشان عرق می‌کند، و حتی مایک تایسون هم این کار را انجام می‌دهد.

این اولین باری نیست که رونالدو لاک سیاه می‌زند. در ماه ژانویه، فرانسیس انگانو، مبارز هنرهای رزمی تلفیقی، عکسی را با رونالدو منتشر کرد که ناخن‌های رنگ شده ستاره پرتغالی کاملاً در تصویر قابل مشاهده است. قهرمان اسبق سنگین وزن UFC، آندری آرلوفسکی، همین کار را انجام می‌دهد.

این هم نشانه دیگری از تلاش‌های بازیکنی است که همیشه به دنبال این بوده که خود را به عنوان یکی از بهترین‌های تمام دوران‌ها ثابت کند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین