|
| کد مطلب: ۹۴۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد

برای ملاقات با دنباله‌ دار بازگشته از عصر یخبندان آماده شوید

یک دنباله‌ دار کمیاب سبز رنگ که از زمان آخرین عصر یخبندان تا کنون از بخش‌ های داخلی منظومه‌ی شمسی بازدید نکرده است، حالا مسیر ملاقات با زمین را پی گرفته و آخر دی و اوایل بهمن، به یکی از اجرام تماشایی آسمان شب تبدیل می‌ شود.

برای ملاقات با دنباله‌ دار بازگشته از عصر یخبندان آماده شوید
منبع: دیجی مگ |

دنباله‌ دار C/2022 E3 (ZTF) در روزهای گذشته به ۱۶۰ میلیون کیلومتری یعنی نزدیک‌ ترین فاصله (حضیض مداری) به خورشید رسید و به گزارش اسپیس، اکنون در حال حرکت به سمت زمین است تا ۲ فوریه (۱۳ بهمن) با گذر از ۴۲ میلیون کیلومتری، به نزدیک‌ترین فاصله از سیاره‌ ما برسد.

در حالی که اکنون امکان رصد این دنباله‌ دار با چشم غیرمسلح فراهم نیست اما با دوربین دوچشمی و تلسکوپ می‌ توان آن را مشاهده کرد. با این حال اگر C/2022 E3 (ZTF) همچنان به روند درخشان شدن خود ادامه دهد، در نهایت می‌ توان آن را با چشم غیرمسلح هم در آسمان شب مشاهده کرد.

طبق اعلام ناسا، این دنباله‌دار ۲ مارس ۲۰۲۲ (۱۱ اسفند ۱۴۰۰) با استفاده از برنامه‌ میدان دید گسترده‌ «تأسیسات گذران تسوئیکی» (Zwicky Transient Facility) در رصدخانه‌ پالومار سن دیگو کالیفرنیا کشف شد و آن‌طور که محاسبات نشان می‌ دهد، اکنون پس از ۵۰ هزار سال بار دیگر در آسمان شب سیاره‌ی زمین ظاهر شده است.

در حقیقت مدار بسیار کشیده‌ این جرم فضایی که به دلیل رنگ هاله‌ اش با نام «دنباله‌دار سبز» (Green Comet) هم شناخته می‌ شود، باعث شده است تا بازدید آن از زمین و بخش‌های داخلی منظومه‌ شمسی این مدت طولانی به درازا بکشد.

ارسال نظر

پربازدیدترین