|
| کد مطلب: ۸۸۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

برندگان رقابت "عکاس سال راه شیری"، تصاویر خیره‌کننده‌ای را از این کهکشان ثبت کرده‌اند.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

ایسنا نوشت: برندگان "عکاس سال راه شیری" (The Milky Way photographer of the year) سالانه توسط وبلاگ موسوم به "Capture the Atlas" انتخاب می‌شوند. فصل راه شیری، از فوریه تا اکتبر در نیمکره شمالی و از ژانویه تا نوامبر در نیمکره جنوبی متغیر است.

۱. "شب‌های مصر"، تصویری از "کویر سفید" (White Desert) مصر را به نمایش می‌گذارد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"بوراک اسنبی" (Burak Esenbey)، عکاس شب‌های مصر گفت: امسال برای نخستین بار به مصر رفتم. از قاهره، حدود پنج ساعت به سمت غرب به طرف کمپ اصلی خود حرکت کردیم؛ جایی که همیشه اکتشافات خود را آغاز می‌کردیم. صحرای مصر به صحرای سفید و سیاه تقسیم می‌شود. صحرای سیاه همان گونه که از نامش پیداست، از خاک تیره و تپه‌های بزرگ تشکیل شده؛ در حالی که کویر سفید تا حدودی ناهموار است اما بیشتر از ماسه‌های ریز و سبک صحرا تشکیل شده است. بسیاری از این صخره‌ها به دلیل طوفان‌های شن فراوان، شکل منحصربه‌فردی دارند و ترکیبات متنوعی را ارائه می‌دهند.

۲. "خانه اسطوخودوس"، فلات "والنسول" (Valensole) فرانسه را نشان می‌دهد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"بنژامن باراکات" (Benjamin Barakat)، عکاس خانه اسطوخودوس گفت: من این تصویر از کهکشان راه شیری را تابستان گذشته در والنسول فرانسه گرفتم. بو و حال و هوای این مزارع اسطوخودوس، خیال‌انگیز است و ایستادن در میان آنها در نیمه‌های شب، کار خوشحال‌کننده‌ای به شمار می‌رود؛ به خصوص که زنبورها به خواب رفته‌اند و خطر نیش زدن وجود ندارد. هیچ چیز بهتر از یک شب گرم تابستانی با منظره‌ای زیبا از آسمان شب و این خانه تنها نیست که در وسط فلات اسطوخودوس قرار دارد.

۳. "قوس راه شیری در ساعات صبح بهار"، جزیره "لا پالما" (La Palma) در اسپانیا را نشان می‌دهد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"اگور گوریاچف" (Egor Goryachev)، عکاس این منظره زیبا گفت: طی ماه‌های بهار، هسته راه شیری در قسمت جنوب شرقی آسمان و صبح زود ظاهر می‌شود؛ بنابراین می‌توان از کل قوس راه شیری با زاویه تقریبا ۱۸۰ درجه از شمال به جنوب عکس گرفت. من قله موسوم به "پیکو د لا کروز" (Pico de la Cruz) را به‌عنوان مکان اصلی خود برای گذراندن شب و عکاسی از کهکشان انتخاب کردم که یکی از قله‌های جزیره لا پالما است. حوالی ساعت چهار صبح، کهکشان راه شیری طوری در آسمان بود که می‌توانستم با فاصله ۵۰ میلی‌متری عکس بگیرم و یک شکل قوس مانند بدون هیچ گونه اعوجاج ستارگان اطراف را ثبت کنم.

۴. "جرقه راه شیری"، نام عکسی است که سین‌کیانگ چین را نشان می‌دهد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"جینیی هه" (Jinyi He)، عکاس این تصویر گفت: این عکس در "صحرای داهایدائو" (Dahaidao Desert)، سرزمین بدون انسان در سین‌کیانگ گرفته شده است. بیشتر این منطقه به دلیل باد شدید، به تدریج به تپه‌های جداگانه‌ای تبدیل شد که شکل منحصربه‌فردی را به خود می‌گیرند. من این مکان را پس از پژوهش فراوان به صورت آنلاین پیدا کردم و با یک لندکروز مجهز به GPS به آنجا رفتم.

۵. "کیوی کهکشانی"، نام عکسی است که "کوه تاراناکی" (Mount Taranaki) در نیوزیلند را نشان می‌دهد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"ایوان مککی گالاکتیک" (Evan McKayGalactic)، عکاس این تصویر گفت: من پیشتر هم در این مکان عکس‌برداری کرده بودم اما احساس کردم که می‌توانم بهتر از این کار کنم. بنابراین به یک سفر غیرمنتظره رفتم تا دوباره آن را اجرا کنم. وقتی متوجه شدم آسمان تا صبح صاف شده است، شگفت‌زده شدم. اگرچه این یک همسویی کامل با کهکشان راه شیری نیست اما هنوز هم نخستین قوس راه شیری بود که من در سال جاری مشاهده کردم. حتی چند شهاب در اطراف گذر می کردند و من تعدادی از آنها را در قاب‌هایم ثبت کردم.

۶. "کوه فوجی و کهکشان راه شیری بر فراز دریاچه کاواگوچی"، نام تصویری است که "کوه فوجی" (Mt. Fuji) را در استان یاماناشی ژاپن نشان می‌دهد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"تاکموچی یوکی" (Takemochi Yuki)، عکاس این تصویر گفت: این مکان "Fujiyama Twin Terrace" نام دارد. هنگام شب می‌توانید با بالا رفتن به مدت حدود یک ساعت، به آنجا برسید. من این تصویر را در ۹ آوریل ۲۰۲۲، حدود ساعت ۳ صبح گرفتم. این تنها زمانی در بهار است که می‌توانید از این منظره شبانه همراه با کوه فوجی و کهکشان راه شیری عکس بگیرید. در زمستان، دسترسی به جاده دشوار می‌شود زیرا از برف پوشیده شده است. هنگامی که هوا در تابستان گرم‌تر می‌شود، کهکشان راه شیری به سمت غرب می‌رود و از چارچوب خارج می‌شود. من از نوردهی‌های متفاوتی برای مناطق مختلف صحنه عکاسی استفاده کردم تا نور را متعادل کنم.

۷. "راز"، نام تصویری است که در کالیفرنیا گرفته شده است.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

مارسین زاجاک" (Marcin Zajac)، عکاس راز گفت: سنگ‌نگاره‌های موجود در این عکس، توسط بومیان آمریکایی که هزاران سال پیش در این بخش از کالیفرنیا زندگی می‌کردند، روی یک تخته‌سنگ آتشفشانی بزرگ حک شده است. آنها با جدا کردن سطح تیره سنگ، سطح روشن‌تر زیر آن را آشکار کردند. چیزی که در مورد این صفحه غیرمعمول است، این است که رو به بالا و به سمت آسمان قرار گرفته و می‌توان آن را به همراه عناصر جالبی شامل کوه‌های سیرا نوادا و آسمان شب در یک قاب ثبت کرد.

۸. "بارش شهابی برساوشی روی کوه مانگارت"، کوهستان "آلپ یولی" (Julian Alps) در اسلوونی را نشان می‌دهد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"اوروش فینک" (Uroš Fink)، عکاس این عکس گفت: من عاشق طبیعت و بودن در جایی زیر آسمان پرستاره در سکوتی آرام هستم. آن زمان است که احساس آزادی می‌کنم اما در عین حال می بینم که چقدر کوچک هستم. آنچه همیشه من را در مورد عکاسی از آسمان شب هیجان‌زده می‌کند، این است که هرگز نمی‌دانم چه انتظاری دارم. شگفتی‌ها در سراسر آسمان رخ می‌دهند. هوا در ابتدا عالی بود اما با گذشتن شب، ابرهای بزرگی پدیدار شدند و آنچه را که در آسمان می‌گذشت، پنهان کردند. چیزی که من را هنگام عکاسی شگفت‌زده کرد، این بود که کوه مانگارت هنگام شب، از هر طرف پر از نور بود.

۹. "سوزن استارلایت"، تصویری را از ایالت یوتا در آمریکا به نمایش می‌گذارد.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"دانیل زافرا پورتیل" (Daniel Zafra Portill)، عکاس این عکس گفت: ایالت یوتا مملو از شکل‌های زمینی خیره‌کننده و غیرمعمولی است که در گوشه‌های به ندرت دیده‌شده پنهان شده‌اند. این قله سوزنی‌مانند، یکی از مکان‌هایی است که در زیر مجموعه‌ای از صخره‌ها قرار دارد. آسمان شب بر فراز این منطقه، واضح‌ترین تصویر از ستارگان را ارائه می‌دهد. در شب‌های صاف و بدون ماه، ستارگان به اندازه‌ای می‌درخشند که سایه‌های محسوسی روی زمین می‌اندازند؛ مانند شبی که من زیر این سوزن ایستاده بودم.

۱۰. "جاده نمک"، از شهرستان "سن پدرو د آتاکاما" (San Pedro de Atacama) در شیلی گرفته شده است.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

دانیل زافرا پورتیل گفت: وقتی از صحرای آتاکاما با آسمان پرستاره آن دیدن می‌کنید، این احساس را دارید که در سیاره دیگری هستید. در این مکان، سکوتی شکست‌ناپذیر حکم‌فرماست که فرصت مناسبی برای درون‌نگری و اندیشیدن به آسمان به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های مورد علاقه من در این مکان، لایه وسیع نمک زمین است که نور کمیابی را منعکس و تقویت می‌کند.

۱۱. "آسمان زمستان بر فراز کوه‌ها"، نام عکسی است که از رشته کوه "لو تاتراس" (Low Tatras) در اسلواکی گرفته شده است.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

دانیل زافرا پورتیل گفت: اگرچه بخش زمستانی کهکشان راه شیری بسیار ضعیف‌تر از بخش تابستانی است اما هنوز هم مملو از ویژگی‌های زیبایی است که باید به آنها توجه کرد. این قسمت از کهکشان حاوی ستارگان درخشان بسیاری است؛ به ویژه ستاره‌های شش گوش زمستانی. بازوهای کهکشانی مملو از سحابی‌هایی هستند که تقریبا همیشه برای چشم غیرمسلح، نامرئی هستند اما با یک دوربین اصلاح‌شده نجومی می‌توان آنها را مشاهده کرد. قوس کهکشان راه شیری بر فراز کوه‌های تاتراس کشیده شده است. دما در شب عکس‌برداری به منفی ۱۴ درجه سلسیوس رسید.

۱۲. "صخره‌ها"، نام عکسی است که در نیوزیلند ثبت شده است.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

دانیل زافرا پورتیل گفت: برخی از تاریک‌ترین و دست کم گرفته‌شده‌ترین آسمان‌ها، در جایی قرار گرفته‌اند که من آن را خانه می‌دانم. منطقه‌ای واقعا منحصربه‌فرد که در آن، هسته کهکشان راه شیری خود را برفراز صخره‌ها نشان می‌دهد. اگرچه این ترکیبی نیست که انتظار عکاسی از آن را داشتم اما از روبه‌رو شدن با آن، بسیار خوشحال هستم.

۱۳. "عصر یخبندان"، نام عکسی است که در تبت گرفته شده است.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

دانیل زافرا پورتیل گفت: این دریاچه یخی آبی در تبت، هر زمستان یخ می‌زند. هنگام شب می‌توانید در حالی که زیباترین آسمان زمستان را به تصویر می‌کشید، به صدای ترکیدن یخ گوش بدهید. سطح آبی یخی و صورت فلکی خیره‌کننده "شکارچی" (Orion)، منظره‌ای فانتزی را ایجاد می‌کند. من از این که ستاره‌ها را در این شب جادویی همراهی می‌کردم، بسیار خوشحال بودم.

۱۴. "مسیری به گذشته"، نام عکسی است که در اسپانیا گرفته شده است.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

"خوزه مانوئل گالوان رانگل" (Jose Manuel Galvan Rangel)، عکاس این عکس گفت: "یک بهشت طبیعی"، بهترین راه برای توصیف این منطقه اسپانیا است. نه تنها گیاهان و جانوران این منطقه کمتر شناخته‌شده دیدنی هستند، بلکه آسمان شب نیز پر از میلیون‌ها ستاره است که به نظر می‌رسد با فرا رسیدن شب روشن می‌شوند و از آلودگی و نور شهرهای بزرگ آزاد هستند.

۱۵. "قوس راه شیری بر فراز صحرای پیناکلز"، نام تصویری است که در استرالیا به ثبت رسیده است.

۱۵ تصویر شگفت‌انگیز از کهکشان راه شیری

دانیل زافرا پورتیل گفت: این یک تصویر پانورامای ۱۸۰ درجه‌ای از کهکشان راه شیری است که در سمت افق غربی صحرای پیناکلز قرار دارد. قله‌ها مکانی شگفت‌انگیز برای عکاسی نجومی هستند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین