|
| کد مطلب: ۸۸۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد

تصویری خیره‌کننده از کهکشان راه شیری

​در تصویری خیره‌کننده از صحرای آتاکامای شیلی که به تازگی منتشر شده است، کهکشان راه‌شیری شبیه به یک پُل آسمانی بین دو تلسکوپ به نظر می‌رسد.

تصویری خیره‌کننده از کهکشان راه شیری

ایسنا نوشت: این تلسکوپ‌ها بخشی از رصدخانه‌ی لاسیلا هستند. لاسیلا تاسیسات رصدخانه‌ی جنوبی اروپا است که از دهه‌ی ۱۹۶۰ فعالیت خود را شروع کرده و چندین تلسکوپ اپتیکی با آینه‌هایی به قطر مختلف را در خود جا داده است.

مقامات این رصدخانه در وبسایت خود نوشتند: در رصدخانه‌ی جنوبی اروپا دو مورد از پر بازده‌ترین تلسکوپ‌های چهار متری فعالیت می‌کنند.  

در سمت راست تلسکوپ ۳.۶ متری قرار دارد که برنامه‌ی "جستجوگر سرعت شعاعی سیارات با دقت بالا"(HARPS) که بیشتر برای جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی شناخته می‌شود را به انجام می‌رساند.

اگر ستارگان کهکشان راه‌شیری را به سمت چپ دنبال کنید گنبد تلسکوپ زیر میلی‌متری سوئدی رصدخانه‌ی جنوبی اروپا را می‌بینید که پس از چندین دهه مشاهدات اجرام در امواج رادیویی از کار افتاد. تلسکوپ بزرگ دیگری نیز در این مکان قرار دارد اما در این تصویر قابل رویت نیست.  

اگر به سمت چپ مرکز تصویر نگاه کنید نور آسمانی بیشتری خواهید دید که در آسمان انحنا پیدا می‌کند. این نور که نور منطقة البروجی(zodiacal light) نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید ذرات غبار را در منطومه‌ی شمسی پراکنده می‌کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین