|
| کد مطلب: ۹۱۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد

وضعیت سخت مرجان‌ها/ راه چاره چیست؟

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توضیح درباره اهمیت اکوسیستم‌های مرجانی گفت: این اکوسیستم‌ها اکنون به علت دمای بالای آب در سخت‌ترین شرایط خود هستند.

وضعیت سخت مرجان‌ها/ راه چاره چیست؟

صخره‌های مرجانی در وضعیت بحرانی قرار دارند. در سراسر جهان، مرجان‌ها به دلیل افزایش دمای دریا که پیامد تغییرات اقلیمی است در حال از بین رفتن هستند. هر چند در آب‌های شبه جزیره عربستان مرجان‌های مقاوم در برابر گرما وجود دارند.

مرجان‌ها نه تنها زیبا هستند بلکه بخش حیاتی اکوسیستم دریایی به حساب می‌آیند. صخره‌های مرجانی زیستگاه یک چهارم تمامی گونه‌های دریایی و به لحاظ اقتصادی و زیست‌شناختی حائز اهمیت هستند.

محمد طالبی متین درباره اکوسیستم‌های مرجانی اظهار کرد:  اکوسیستم‌های مرجانی یکی از زیست‌بوم های بسیار بااهمیت در سواحل خلیج فارس و دریای عمان جنوب کشور هستند که معیشت بسیاری از جوامع محلی ساحل‌نشین وابسته به آنها است. در حال حاضر دو گروه عمده از تهدیدات شامل تهدیدات طبیعی و تهدیدات ناشی از فعالیت‌های انسانی تاثیرات منفی بر زیستگاه آن‌ها گذاشته است.

وی افزود: مهم‌ترین تهدید طبیعی، تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای آب دریاهاست که شرایط سختی را برای مرجان‌ها ایجاد کرده‌ است و اکنون مرجان‌های خلیج فارس در سخت‌ترین شرایط‌ در حال زیست قرار دارند. در سال‌های گذشته مرجان‌های خلیج فارس به علت افزایش دمای آب، دچار سفیدشدگی شدند اما خوشبختانه در طول سه سال گذشته با پایش‌های انجام شده توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شد شرایط نسبت به قبل مساعدتر شده و کولونی‌های جدید مرجانی در بسیاری از مناطق در حال شکل‌گیری هستند .

57489713

طالبی‌متین در پایان گفت:  هرچند توان کنترل دما و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی جهانی را به تنهایی نداریم اما با کنترل فعالیت‌های مخرب انسانی و اقدامات موثر حفاظتی و بازسازی زیستگاه‌های مرجانی تخریب شده، می توان اقدامات موثری به منظور  مدیریت زیستگاه های مذکور انجام داد و روند احیای آن‌ها را تسریع کرد.

ارسال نظر

پربازدیدترین