|
| کد مطلب: ۹۱۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

دلفین ها هم آلزایمر می گیرند

دانشمندان با بررسی مغز دلفین‌های گرفتار در سواحل اسکاتلند، نشانگرهای مربوط به آلزایمر را در مغز آن‌ها شناسایی کرده‌اند.

دلفین ها هم آلزایمر می گیرند
منبع: دیجیاتو |

 

دیجیاتو نوشت: دانشمندان در مطالعه جدیدی که روی سه گونه از آب‌بازان (پستانداران دریایی که با شرایط زندگی در آب سازگار هستند) از جمله یک دلفین پوزه‌بطری و یک نهنگ خلبان باله‌بلند گیرافتاده در سواحل اسکاتلند انجام شده است، متوجه نشانگرهای بیماری آلزایمر در آن‌ها شده‌اند. هرچند تاکنون انواع زوال عقل در حیوانات دیگر شناسایی شده، اما تاکنون هیچ موردی از بیماری آلزایمر در گونه‌های غیرانسانی مشاهده نشده است.

محققان دانشگاه گلاسکو، دانشگاه‌های سنت اندروز و ادینبورگ و مؤسسه تحقیقاتی Moredun در اسکاتلند پس از شناسایی سه تغییر کلیدی مرتبط با بیماری آلزایمر انسان‌ها در مغز این سه حیوان پس از مرگ آن‌ها شگفت‌زده شدند. نشانه‌های آن‌ها شامل تشکیل پلاک‌های پروتئین آمیلوئید، انباشته‌شدن پروتئین تاو و وجود نوعی آسیب مغزی به نام Gliosis می‌شود.

دلفین

دکتر «مارک داگلیش»، آسیب‌شناس و محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه گلاسکو، گفت نمی‌توان تأیید کرد که آیا این آسیب همان نقص شناختی مرتبط با آلزایمر در انسان‌هاست یا خیر؛ زیرا برای تعیین اینکه آیا دلفین‌ها و نهنگ‌ها آلزایمر داشته‌اند، باید حیوانات در زمان حیات خود نیز بررسی شوند.

او گفت: «این یافته‌های مهم برای اولین‌بار نشان می‌دهند که آسیب‌شناسی مغز در نهنگ‌های دندان‌دار شبیه به مغز انسان‌هایی است که تحت تأثیر بیماری آلزایمر بالینی قرار گرفته‌اند. درحالی‌که در این مرحله بسیار وسوسه‌انگیز است که بتوانیم حدس بزنیم که وجود این نشانه‌ها در آن‌ها، نشان‌دهنده رنج این حیوانات از نقص‌های شناختی مرتبط با آلزایمر در انسان است، اما باید تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اتفاقاتی که برای این حیوانات رخ داده‌ است، انجام شود.»

دلایل احتمالی وجود نشانگرهای آلزایمر در مغز دلفین‌ها

دلفین‌ها

نشریه گاردین در گزارش خود توضیح می‌دهد که یکی از دلایل احتمالی وجود این دسته از مشکلات مغزی مانند آلزایمر در دلفین و نهنگ‌ها، می‌تواند به این دلیل باشد که آن‌ها مانند انسان‌ها و برخلاف بسیاری از حیوانات دیگر، می‌توانند سال‌ها پس از توقف فعالیت تولیدمثلی خود زندگی کنند.

دلیل احتمالی دیگر از مطالعه‌ای مربوط به سال 2020 ارائه شده است که نشان داده نهنگ‌ها به دلیل هیپوکسی (سطوح پایین اکسیژن در بافت‌های بدن) ناشی از جست‌وجوی غذا در اعماق اقیانوس، بیشتر مستعد آسیب‌هایی شبیه به آلزایمر هستند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین