|
| کد مطلب: ۶۶۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

تجلیل حدادعادل از کتابخانه کنگره آمریکا

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: کتابخانه مجلس قرار بود محل ارجاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد اما این اتفاق نه قبل از انقلاب رخ داد نه بعد از آن.

تجلیل حدادعادل از کتابخانه کنگره آمریکا

غلامعلی حداد عادل که در مراسم رونمایی از سه دستاورد کتابخانه مجلس حضور یافته بود گفت: نمایندگان باید اطلاعات لازم برای قانون‌گذاری را کسب کنند.
حداد عادل با اشاره به ایجاد کتابخانه ویژه نمایندگان در سال‌هایی که ریاست کتابخانه مجلس را داشت؛ عنوان کرد: من با ایجاد این کتابخانه در نزدیکی صحن مجلس تلاش کردم کتابخانه را نزد نمایندگان ببرم اما این کتابخانه بعد از مدتی منحل شد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: وجود کتابخانه‌ها در کنار مجالس‌های قانون‌گذاری در همه جای جهان ضرورتی انکارناپذیر بوده است. قانونگزاری همیشه یک ضرورت دشوار بوده و سرنوشت مردم در دست قانون گزاران است به همین دلیل در کشورهای بزرگ، کنار مجالس، کتابخانه هایی تأسیس شده تا نمایندگان مردم بخوانندو از کتابخانه بهره ببرند. نمونه بارز آن کتابخانه کنگره امریکاست که عظمتی دارد و در عالم کتابداری سرآغاز روش‌های نوین شده است.
وی گفت: هر چند کتابخانه مجلس در طول سالیان سال، به یک مرکز و موسسه علمی و فرهنگی در مقیاس علمی تبدیل شد، اما با هدف رجوع نمایندگان مجلس، تشکیل شد که البته این امر محقق نشد با این حال تفاوتی نمی‌کند که نمایندگان از این کتابخانه استفاده کنند یا خیر، مهم این است که محل رجوع محققان و پژوهشگران باشد. در سال‌های بعد از مشروطه، مجلس یکی از مکان‌های مورد اعتماد مردم و محققان بود و پژوهشگران مجموعه‌های اهدایی خود را به مجلس می‌سپرند تا در محل کتابخانه آنجا حفاظت شود؛ زیرا می‌دانستند با وجود اتفاقات مختلف، مجلس دچار حوادث نمی‌شود و این کتاب‌ها در امان می‌مانند.
در ادامه خلاصه اظهارات حدادعادل به نقل از تسنیم می آید:

  • بعد از مدت‌ها با دعوت حجت‌السلام و المسلمین به کتابخانه مجلس آمدم؛ با علاقه 60 ساله به کتابخانه مجلس که از دوران دانش‌آموزی در من ایجاد شده است به این کتابخانه تعلق خاطر دارم و با اشتیاق در این جلسه شرکت کردم. محیط بهارستان، تالار و کتابخانه مجلس بخشی از میراث فرهنگی حال حاضر ماست که باید قدر آن را بدانیم و اهمیت آن را بشناسیم.
  • دلم از دیوارکشی‌ها و اقدامات خشنی که بعد از حمله داعش، ناگزیر به انجام آن برای حراست از کتابخانه و مجلس شدند، گرفت. واقعاً این اقدامات خشن با روحیات یک مکان فرهنگی مطابقت ندارد هر چند که گریزناپذیر است.
  • وجود کتابخانه در کنار مجلس‌ قانون‌گذاری در همه جای دنیا یک رسم شناخته شده است، گفت: قانون‌گذاری یک مسئله مهم است که با زندگی مردم سرو کار دارد هر چه این قانون‌ها با واقعیت منطبق باشد، تاثیر بهتری در زندگی مردم خواهد داشت.
  • پیشنهاد می‌کنم تاریخچه‌ای براساس یک کار پژوهشی برای کتابخانه مجلس تهیه شود تا بینش و هدف بنیانگذاران این کتابخانه مشخص شود. این کتابخانه صندوق امانت ملی کشور است که به کتابخانه مجلس داده شده است؛ این صندوق به‌عنوان یک میراث باید شناخته شود و در عین حال برای شناسایی آن از سوی افراد هم اقدام شود.
  • کتابخانه ایران‌شناسی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یکی از بهترین کتابخانه‌های موجود در ایران است که شاید نظیرش در کشورش نباشد و گنجینه‌ای است که از سوی کتابخانه مجلس سنا به کتابخانه مجلس افزود شد.
  • انتقال محل قوه قانونگذاری از بهارستان به مجلس سنای سابق، به‌شدت مرا ناراحت کرد. همیشه دوست داشتم مجلس در محل فعلی خود بهارستان باشد اما نمایندگان مجلس هفتم، با این رخداد مخالف بودند. در واقع یکی از اهداف و اصرار من در بازگرداندن محل استقرار قانون‌گذاری به بهارستان، نزدیکی به کتابخانه مجلس بود.
  • من معتقدم کتابخانه مجلس باید در نزدیکی مجلس باشد تا بتوان بر آن نظارت داشت و برای آن وقت گذاشت. مسئله دیگری که در آن زمان مورد توجه قرار داشت، ایجاد موزه مجلس بود که امروز در شکل حقیقی و مجازی شکل گرفته است؛ اما مقدمات ایجاد این موزه در آن زمان مطرح شده بود.

ارسال نظر

پربازدیدترین