|
| کد مطلب: ۹۱۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد

فیلترینگ تا ابد نمی تواند ادامه پیدا کند/ برای شکستن آن همیشه راهی هست

اینکه اینترنت را فیلتر کنیم و به تعدادی افراد برگزیده فیلترشکن بدهیم طرز تفکری است که همیشه یک طیف فکری به‌عنوان راه‌حل در‌نظر دارند.

فیلترینگ تا ابد نمی تواند ادامه پیدا کند/ برای شکستن آن همیشه راهی هست

روزنامه فرهیختگان نوشت: اگر به آنها بگویید فیلمساز و مستندساز و خبرنگار به اینترنت نیاز دارند می‌گویند اگر نیاز دارند بررسی می‌کنیم و به آنها VPN قانونی خواهیم داد تا استفاده کنند، اما مردم عادی فقط می‌توانند از شبکه داخلی اطلاعات استفاده ‌کنند.»

اما آیا به لحاظ فنی قابلیت این کار وجود دارد؟ کشوری پاسخ می‌دهد: «از لحاظ فنی اینکه اینترنت را مسدود کنند که برای همه قابل دسترس نباشد و به یک‌سری VPN قانونی ارائه دهند هم ممکن است و هم نیست، به لحاظ فنی مسدود‌سازی اینچنینی از طریق شبکه ملی اطلاعات امکان‌پذیر است کما اینکه خیلی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی فیلتر شد اما باز هم با VPN می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. منتقدان هم می‌گویند این چطور فیلتر است که همه با VPN به سایت‌های فیلتر شده دسترسی دارند؟

بنابراین فاز دوم بستن فیلترشکن‌هاست. می‌توان تا حدودی فیلترشکن‌ها را بست ولی مسدود کردن کامل آنها کاری نزدیک به غیرممکن است مگر اینکه شبکه بین‌الملل را ببندند مثل همان دو هفته‌ای که در سال 98 اتفاق افتاد و کل شبکه‌ ترافیک خارجی بسته شد، چنین چیزی از نظر فنی ممکن است ولی مقامات واقعا به‌دنبال این نوع محدودسازی نیستند. در میان مسئولان کسی نیست که دنبال بستن اینترنت به معنای حذف بخش بین‌الملل و خارج از مرز ایران باشد، یعنی بگوید همه سایت‌ها و پیج‌های غیرداخلی را ببندیم، من این را از کسی نشنیده‌ام و واقعا هم دنبال چنین هدفی نیستند. فلان سایت دانشگاهی که در ماه 100 نفر بدان مراجعه می‌کنند چه اهمیتی دارد که بخواهند آن را ببندند؟

این هدف را کسی دنبال نمی‌کند. آن چیزی که دنبال آن هستند این است که شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌هایی که مردم به‌صورت موثر از آن استفاده می‌کنند، فیلتر شود. به‌عنوان مثال شماری از پلتفرم‌های معروف در دنیا بسیار مورد توجه هستند ولی در ایران اکثرا از آنها استفاده نمی‌کنند. این برای کسی محل نگرانی نیست.

مثلا شبکه ردیت که یک شبکه اجتماعی بسیار پربازدید در آمریکاست و جزء 10 سایت پربازدید دنیا است، ولی در ایران اکثرا بدان توجهی ندارد. کسی دنبال این نیست که چنین سایتی را ببندد. اما معتقدند شبکه‌هایی که پرمخاطب و موثر در فضای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور هستند به هر طریقی که شده باید به داخل منتقل کرد. این ایده و هدفی است که سال‌ها دنبال شده است.»

 

ارسال نظر

پربازدیدترین