|
| کد مطلب: ۹۰۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد

هر آن چه باید درباره موشک‌های مخوف هایپرسونیک بدانید!

امکان رهگیری موشک‌های مخوف هایپرسونیک با هیچ کدام از سیستم ها دفاع موشکی کنونی وجود ندارد.

منبع: دیجیاتو |

به گزارش دیجیاتو، موشک های هایپرسونیک بسیار ارزشمند هستند، به این دلیل که در حال حاضر هیچ روش عملیاتی و قابل اتکایی برای رهگیری و نابودی آن ها وجود ندارد.

اما در شرایطی که تکنولوژی دفاعی پیشرفت خواهد کرد، روشی هایی برای مقابله با این موشک ها نیز ابداع خواهد شد، از جمله سلاح های با انرژی پرتابی هدایت شده و مستقیم، اشعه های ذره ای و سلاح های غیرجنبشی که می توانند گزینه های مناسبی برای دفاع موثر در مقابل موشک های هایپرسونیک باشند. اگر چه موشک های هایپرسونیک تهدید قابل توجهی برای سیستم های دفاع سطح به هوا و هوا به هوای امروزی دارند، چنین سیستم هایی، به ویژه در نقش تهاجمی نقطه زن متعارف، به رشد بیشتر در زمینه شبکه هوش برتر، تجسس، رهگیری هدف و پایش (ISTAR) نیاز خواهند داشت.

هدفگیری و پشتیبانی شبکه ای سینتیک و از طریق ابزارهایی مانند حملات سایبری و الکترونیکی می تواند به مقدار قابل توجهی تاثیرگذاری عملیاتی موشک های هایپرسونیک دوربرد را کاهش دهد. علاوه بر این، عملیات های ضدحمله ای که پلتفرم های پرتاب را با تاکتیک «هدف قرار دادن در لحظه پرتاب» اتخاذ می کنند می توانند به کار گرفته شوند، اگر چه این تاکتیک در مورد سیستم های برد بلندی مانند Kinzhal و Avangard موثر نیست. در بحث میان مدت و درازمدت هم، سلاح های با انرژی هدایت شونده مستقیم و توپ های ریلی الکترومغناطیسی در کنار رهگیرهای موشکی با عملکرد بالا می توانند گزینه هایی برای دفاع در مقابل تهدیدهای هایپرسونیک باشند.

گزینه دیگری که توسط آژانس دفاع موشکی پیشنهاد شده، شبکه از سنسورها و ماهواره های مستقر در فضا است که از لحاظ تئوریک می توانند اولین گام بزرگ در زمینه دفاع از موشک های هایپرسونیک باشند. همچنین، لاکهید مارتین قراردادی به ارزش ۲.۹ میلیارد پوند با پنتاگون برای توسعه ماهواره های مادون قرمز ثابت موسوم به Next-Generation Overhead Persistent Infrared Satellites بسته است. شانس زیادی وجود دارد که این ماهواره ها بتوانند شکافی که اکنون برای شناسایی زودهنگام موشک های سوپرسونیک و هایپرسونیک وجود دارد را پر نمایند.

اما این ها همه تکنولوژی آینده هستند و در حال حاضر رقابت برای موشک های عملیاتی هایپرسونیک بین کشورهای ایالات متحده، روسیه و چین نیز بسیار شدید است. در هر صورت، هنوز هم هیچ دفاع موثری در مقابله با بارانی از موشک های بالستیک قاره پیمای متعارف نیز وجود ندارند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین