|
| کد مطلب: ۹۹۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

حجاب تماشاگران، تئاتری‌ها را بیکار کرد؟!

شامگاه پنجشنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ چهارمین «جشنواره نمایش کَل گراش» با حکم دادستان گراش (شهری در جنوب استان فارس) در میانه راه متوقف شد. در دستور دادستانی اشاره‌ای به دلیل تعطیلی جشنواره نشده هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که ایرادات وارده به حجاب تماشاگران، موجب صدور این حکم شده است.

حجاب تماشاگران، تئاتری‌ها را بیکار کرد؟!
منبع: خبر آنلاین |

در دستور دادستانی اشاره‌ای به دلیل تعطیلی جشنواره نشده است. هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که ایرادات وارده به حجاب تماشاگران، موجب صدور این حکم شده است. نکته دیگری که منابع آگاه به آن اشاره می‌کنند ایرادات وارده به مضامین برخی نمایش‌های روی صحنه رفته در «جشنواره کَل گراش» بود. این در حالی بود که این نمایش‌ها برای حضور در جشنواره از سه فیلتر عبور کرده بودند. آن‌چه موجب تعجب دست‌اندرکاران «جشنواره کَل گراش» شده این است که چگونه با وجود گذر از سه مرحله بازخوانی، بازبینی و اخذ مجوز از اداره ارشاد محل سکونت، همچنان به محتوای برخی نمایش‌های حاضر در این رویداد ایراد گرفته شده و ایراد وارده به کدام بخش از کدام اثر بوده است.

نامه دادستانی بر مجوز اداره ارشاد گراش

سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی گراش ، با بیان این که معذوراتی برای صحبت در این مورد دارد در پاسخ به این که نامه دریافت‌شده مبنی بر لغو «جشنواره کَل گراش» از سوی کدام نهاد بوده است، به خبرآنلاین می‌گوید: «در نامه ارائه‌شده از سوی اماکن که حامل دستور دادستانی بود هیچ دلیلی برای تعطیلی جشنواره ذکر نشده بود. این دستور ابتدا به صورت شفاهی منتقل شد و هنگامی که درخواست دستور کتبی کردیم، این نامه به عنوان سندی قانونی به اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی گراش ارائه شد.» او در پاسخ به این که مجوز برگزاری «جشنواره کَل گراش» از سوی کدام نهاد صادر شده بود به اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی گراش اشاره می‌کند.

مهدی کوهیان، حقوقدان و کارشناس رسانه در پاسخ به این که آیا دادستانی یک شهر می‌تواند حکم تعطیلی یک جشنواره تئاتری را صادر کند یا خیر، به خبرآنلاین می‌گوید: «طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مادامی که در تهران، مرکز هنرهای نمایش وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی مسئولیت نظارت بر تالارهای‌ نمایشی دولتی و غیردولتی را بر عهده دارد، شورای مرکزی نظارت بر نمایش عهده‌دار صدور پروانه خواهد بود. نظارت بر نمایش و صدور پروانه در مراکز استان‌ها بر طبق این ضوابط بر عهده ادارات‌کل و در شهرستان‌ها ‌بر عهده ادارات فرهنگ‌وارشاد اسلامی است. ترکیبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شورای مرکزی نظارت در نظر گرفته است شامل رئیس مرکز هنرهای نمایشی، دو نفر با حداقل مدرک کارشناسی ارشد تئاتر با معرفی معاون هنری وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، یک نفر کارشناس اداری بینش اسلامی، سیاسی و اجتماعی، یک نفر کارشناس حقوقی آشنا به مسائل هنری و رئیس گروه نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی بدون حق رأی است.»

حجاب تماشاگران، تئاتری‌ها را بیکار کرد؟!

ارسال نظر

پربازدیدترین