|
| کد مطلب: ۹۵۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد

۵ فیلم برتر ۲۰۲۲، ساخته شده با الهام از آثار هنری

مقاله‌ای از «ونیتی فر» که در ادامه می‌خوانید، به پنج فیلمساز مهمی که در سال گذشته تحت تأثیر اثری هنری فیلم خود را ساختند می‌پردازد. از داستان کوتاهی به پیشنهاد مارتین اسکورسیزی تا مستندی از دهه‌ی ۱۹۷۰ منبع الهام این پنج فیلم برتر ۲۰۲۲ بودند.

۵ فیلم برتر ۲۰۲۲، ساخته شده با الهام از آثار هنری

در سینما فیلمسازی معروف معتقد است که هنرمند خوب در واقع یک دزد خوب است. اما جدا از تقلید هوشمندانه، آثار هنری در رشته‌های‌ مختلف همیشه منبع الهام و اقتباس سینماگران بوده است و این تنها محدود به اقتباس از ادبیات نمی‌شود. البته گره‌گشایی از همه‌ی الهامات و تأثیراتی که از دیگر آثار هنری یا ادبی وارد یک فیلم شده‌اند، کار آسانی نیست.

گاهی خود فیلمساز اصلاً خبر ندارد که ممکن است قابی یا دیالوگی را متأتر یا ملهم از کار هنرمند دیگری را در کار خودش آورده باشد؛ چراکه کار او حاصل یک عمر تجربه و الهام‌پذیری از هنر است؛ از اساس هنرمند در هنر و با هنر زندگی می‌کند. در خلق اثر هنری هیچ چیز مثل خود هنر الهام‌بخش هنرمند نیست. در این مقاله از فیلمسازان، بازیگران و دست‌اندرکاران بعضی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ خواسته شده است که نگاهی به فیلم‌های خود بیندازند و بگویند در آن‌ها از کار کدام هنرمند، کدام نقاشی یا قطعه‌ای ادبی الهام گرفته‌اند.

۱.  «دختر ابدی» (The Eternal Daughter) با الهام از داستان کوتاهی به نام «آن‌ها» (They) نوشته‌ی رودیارد کیپلینگ

۲. «در جبهه‌ی غرب خبری نیست» (All Quiet on the Western Front) با الهام از فیلم «شرم» (Shame) ساخته‌ی استیو مک‌کوئین

۳. «زیستن» (Living) با الهام از عکاسی مستند سیسیل بیتون

۴. «زمان آرماگدون» (Armageddon Time) با الهام از نقاشی «شام در عمواس» (Supper at Emmaus) رامبراند

۵. «تار» (Tár) با الهام از مستند «آنتونیا: پرتره‌ی زن» (Antonia: A Portrait of the Woman) ساخته‌ی جودی کالینز و ژیل گادمیلو

ارسال نظر

پربازدیدترین