|
| کد مطلب: ۹۲۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد

فیلم پرحاشیه جشنواره چهلم فجر اکران شد

فیلم «ملاقات خصوصی» اولین ساخته امید شمس با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا، اکرانش را از روز چهارشنبه 14 دی‌ماه آغار کرد. فیلمی که می‌توان آن را یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره فجر سال گذشته دانست.

فیلم پرحاشیه جشنواره چهلم فجر اکران شد
 
فیلم «ملاقات خصوصی» اولین ساخته امید شمس با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا، اکرانش را از روز چهارشنبه 14 دی‌ماه آغار کرد. فیلمی که می‌توان آن را یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره فجر سال گذشته دانست. فیلمی که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد و از گزینه‌های سیمرغ مردمی جشنواره محسوب می‌شد؛ اما سیمرغ مردمی که از مهم‌ترین جایزه‌های جشنواره فیلم فجر است، سال گذشته با حواشی متعددی گره خورد و مسعود نقاش‌زاده، دبیر جشنواره اعلام کرد که در پی ابهامات پیش‌آمده و برای صیانت از آرای مردم و حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع‌شدن کوچک‌ترین حقی از فیلم‌سازان، دوره چهلم جشنواره فیلم فجر جایزه داوری مردمی نخواهد داشت.

امیر بنان تهیه‌کننده فیلم «ملاقات خصوصی» که سال گذشته فیلمش در صدر آرای مردمی بود، پس از حذف سیمرغ این بخش به «ایسنا» گفت: «فیلم ما جایزه‌اش را از دست مردم گرفته است، آن سیمرغ بماند برای کسانی که حتی بلد نیستند جشنواره برگزار کنند و از ۵۰ هزار رأی صیانت کنند».

او ادامه داد: «من به این تصمیم (حذف سیمرغ مردمی) معترضم! اگر چیزی هم وجود داشته، باید بررسی می‌کردند و الان تنها صورت‌مسئله را پاک کردند. جشنواره نشان داد ارزشی برای مردم و آرای مردمی قائل نیست و کارش صیانت از حق‌الناس نیست».

او افزود: «من در این پنج روز گذشته در برابر ابهاماتی که مطرح شد سکوت کردم. من هم یکی از آن ۲۲ فیلم بودم. امسال هر دو فیلمم (مرد بازنده و ملاقات خصوصی) در جشنواره جزء پرفروش‌ترین فیلم‌ها بودند، این واقعا ناجوانمردانه است که در ۲۴ ساعت آخر، سیمرغ مردمی را که ارزشمندترین سیمرغ است از بین ببرند. سیمرغ‌گرفتن برایم مهم نیست، مهم این است که می‌دانم «ملاقات خصوصی» ۱۰ روز صدرنشین آرای مردمی بود».

این تهیه‌کننده تأکید کرد: «به چه حقی می‌گویند به خاطر صیانت از آرا این تصمیم گرفته شده؟ اگر تخلف صورت گرفته باید مشخص شود در کجا و به چه شکلی بوده! بی‌تدبیری را نمی‌توان با این کارها پوشاند. ناکارآمدی سیستم نمی‌تواند با حذف برطرف شود. شب گذشته به من گفتند مواردی در حال انجام است، بیانیه بدهید! ما آن را آماده کرده بودیم اما به حرمت شهید باکری هیچ حرفی نزدم، جان من فدای شهید باکری، نکته چیز دیگری است. هر کسی جایزه را می‌گرفت من او را تشویق می‌کردم».

او درباره تخلفاتی که گفته می‌شود اتفاق افتاده است، توضیح داد: «من نمی‌دانم چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن بود. اگر آرای تقلبی هم وجود دارد باید بیان شود نه اینکه این اتفاق رخ دهد. من با هیچ‌کسی مشکل ندارم. اگر سیستم مشکل دارد نباید آن را به آرای مردم تسری بدهید. این چه صیانتی است که کلیه رأی‌ها را باطل می‌کنید؟».

این‌ تهیه‌کننده گفت: «آن سیمرغ بماند برای کسانی که حتی بلد نیستند جشنواره برگزار کنند و از حداکثر ۵۰ هزار رأی صیانت کنند. این چه کاری است که جشنواره با خودش و سینما می‌کند. این حق‌الناس است و از حق‌الناس نمی‌توان گذشت. یک‌سری شائبه مطرح کردند در این چند روز اخیر که بر مبنای هیچ دلیل و سندی نیست. فیلم من چهارم هم می‌شد، حرفی نمی‌زدم. باید سیستم نظارتی وجود داشته باشد اما ما به عنوان فیلم‌ساز که نمی‌توانیم بر آنها نظارت کنیم. چرا یک روز قبل از اختتامیه کل ماجرا را بر هم می‌زنند؟ این جز بی‌تدبیری و بی‌کفایتی چیز دیگری ندارد! سامانه سمفا برای بعضی از بلیت‌ها اس‌ام‌اس برگشت نمی‌داد، برای فیلم ما هم همین اتفاق افتاد و به دبیرخانه جشنواره هم گفته بودیم. اما این تصمیم جشنواره مثل خودکشی است. من این ماجرا را پیگیری می‌کنم و به واسطه حرمت سینما و حرمت رأی مردم از هیچ‌یک از اینها 

نخواهم گذشت».

بنان همچنین پیش از اختتامیه با انتشار نامه‌ای به دبیر جشنواره فجر، اثر خود را از داوری در این رویداد خارج کرد.

هم‌زمان با اکران این فیلم سینمایی، امید شمس کارگردان فیلم هم در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به زمان نامناسب اکران اشاره کرد و نوشت: «عزیزانی که به من پیام دادند و از اکران فیلم «ملاقات خصوصی» در این شرایط انتقاد کردند، حق دارند. ما هم نمی‌خواستیم و ناچار شدیم. من هم دوست داشتم فیلم «ملاقات خصوصی» در شرایط مناسبی اکران شود. «ملاقات خصوصی» اولین فیلم من است که برای ساختنش جان کندیم. امید و آرزوی زیادی داشتم که این فیلم در جشنواره فجر دیده شود، اکران سراسری موفقی داشته باشد تا شاید تأثیری هرچند اندک بر زندگی افرادی از قشر خاموش بگذارد که فیلم بخشی از داستان آنها را روایت می‌کند».

 

ارسال نظر

پربازدیدترین